Pergeseran Budaya Dari Rokok Konvensional Ke Rokok Elektrik Pada Customer Counter Vapor Kito Di Kota Palembang

  • Muhammad Naufal Rizqullah Universitas Bina Darma
  • Dwi Maharani Universitas Bina Darma

Abstract

Abstract

The development towards something more modern will definitely occur in human life which includes various aspects such as technology, knowledge, lifestyle, culture, and others. The problem of smoking is an issue that is still pro and contra in society. Therefore, many people choose to use certain methods during the transition period until they can be free from conventional cigarettes. The main purpose of the creation of electric cigarettes is to help smokers quit the habit of using conventional cigarettes. The formulation of the problem in this study is "How is the cultural shift from conventional cigarettes to electric cigarettes at Counter Vapor Kito customer in Palembang City?". The purpose of this study was to determine the cultural shift from conventional cigarettes to electric cigarettes at Counter Vapor Kito customers in Palembang City. This study uses a descriptive method, using interview data collection techniques, observation, documentation and data analysis with qualitative techniques.

 

Keywords: Communication, Conventional Cigarettes, Culture, Electric Cigarettes

 

References

Ardial, H. (2022). Paradigma dan model penelitian komunikasi. Bumi Aksara.
Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran Penggunaan Bahasa Jawa ke Bahasa Indonesia dalam Komunikasi Keluarga di Sleman, https://journal.upy.ac.id/index.php/skripta/article/viewFile/811/708, diakses: 18 Maret 2022.
Cindy, F., Margery, E., & Seri, S. (2023). Pengaruh Persepsi Harga, Persepsi Kualitas Pelayanan, dan Persepsi Resiko Terhadap Keputusan Pembelian di PT. Pelayaran Papua Mitra Samudra Medan. PURIBERSAMA: Jurnal Publikasi Riset Bersama Dosen dan Mahasiswa, 2(2).
Elsakina, R. (2016). Konvergensi Simbolik dalam Komunikasi Kelompok Komunitas Stand Up Indo Pekanbaru, https://media.neliti.com/media/publications/207345-konvergensi-simbolik-dalam-komunikasi-ke.pdf, diakses: 20 Juli 2022.
Hakim, I. N. (2019). "Pergeseran Budaya Siber dan Visual di Sektor Pariwisata Indonesia" Respon Kementerian Pariwisata Menghadapi era Tourism 4.0 Melalui Peran Komunitas Milenial dan Pengembangan Destinasi Digital, https://www.researchgate.net/profile/imam-hakim/publication/330184320_Pergeseran_Budaya_Siber_Visual_di_Sektor_Pariwisata_Indonesia_-//links/5c32a93492851c22a360ffe4, diakses: 18 Maret 2022.
Irwansyah, R., Listya, K., Setiorini, A., Hanika, I. M., Hasan, M., Utomo, K. P., ... & Triwardhani, D. (2021). Perilaku Konsumen.
Issalillah, F., Khayru, R. K., Darmawan, D., Amri, M. W., & Purwanti, S. (2021). Analisis Perilaku Konsumen Rokok Mild Berdasarkan Persepsi dan Sikap. Journal of Trends Economics and Accounting Research, 2(2), 49-53.
Kartikawangi, D. (2013). Teori Konvergensi Simbolik (Symbolic Confergence Theory) Dalam Kajian Pustaka, Interact Jurnal On Communication II, No. 02 November 2013, https://ojs.atmajaya.ac.id/index.php/fiabikom/issue/viewIssue/157/36, diakses: 24 Mei 2022.
Kriyantono, R. (2019). Pengantar lengkap Ilmu Komunikasi : Filsafat dan Etika ilmunya serta Persfektif Islam. Jakarta: Prenada.
Liliweri, A. (2013). Dasar-dasar Komunikasi antar Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Reditiasari, N., Wijaya, I. G. B., Aryawati, N. P. A., Sukendri, N., & Suardana, I. K. P. (2023). Tri Hita Karana Sebagai Etika Bisnis Dalam Meningkatkan Perekonomian. Guna Sewaka, 2(1), 11-24.
Riskesdas. (2013). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kementerian Kesehatan RI Tahun 2013, https://pusdatin.kemkes.go.id/resources/download/general/Hasil%20Riskesdas%202013.pdf, diakses: 26 Januari 2022.
Sanjaya, N. R. D. A. (2023). Pengaruh Komunikasi Sosial Antar Budaya Terhadap Etika Karyawan Di Perseroan Terbatas Surya Madistrindo. BICARA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 20-34.
Sari, M. M. (2019). Faktor-Faktor Profitabilitas Di Sektor Perusahaan Industri Manufaktur Indonesia (Studi Kasus: Sub Sektor Rokok). Jumant, 11(2), 61-68.
Sihabudin, A. (2011). Komunikasi Antar Budaya. Jakarta: Bumi Aksara.
Sihaloho, E. D., Hardiawan, D., Akbar, M. T., Rum, I. A., & Siregar, A. Y. (2020). Determinan Pengeluaran Rokok Elektrik di Kota Bandung. Jurnal Ekonomi Kesehatan Indonesia, 5(1).
Sobur, A. (2017). Semiotika komunikasi. Remaja Karya.
Sugiyono. (2012). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sunyoto, D., & Saksono, Y. (2022). Perilaku konsumen.
Wandita, D. T. (2020). Pengaruh Cukai Rokok terhadap Konsumsi Rokok serta Faktor-faktor yang Mempengaruhi Konsumsi Rokok. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 14(1), 159-165.
Widaswara, R. Y., Dewi, N. P. S., Jelantik, S. K., Suardana, I. K. P., & Harnika, N. N. (2022). Pembinaan Potensi Kearifan Lokal dalam Mewujudkan Generasi Muda Hindu Sadar Wisata. Dharma Sevanam: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 133-141.
Published
2023-11-01
How to Cite
Rizqullah, M. N., & Maharani, D. (2023). Pergeseran Budaya Dari Rokok Konvensional Ke Rokok Elektrik Pada Customer Counter Vapor Kito Di Kota Palembang. Sadharananikarana: Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu, 5(2), 909-918. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sadharananikarana.v5i2.1070
Section
Articles