Strategi Lobi dan Negosiasi Awardee BSI Scholarship Inspirasi UNJ Dalam Menjalin Kerjasama Pada Program SIBERKASIH di Kampung Pure Bali Rawamangun
Abstract
Lobbying and negotiation are the strategic aspects used to construct reassurance and agreement on a common goal. Therefore, it is aligned with the collaboration context carried out by the UNJ BSI Scholarship Inspiration Awardee in creating a SIBERKASIH program with the residents of Kampung Pure Bali Rawamangun. BSI Scholarship Inspiration UNJ is an association of Jakarta State University students who received scholarship from the BSI Scholarship Inspiration program under Bank Syariah Indonesia and BSI Maslahat. SIBERKASIH (Smart, Inspirasi, Penuh kasih) was created to offer free English Language course using fun-learning method to develop the children's English knowledge and skills. This research used a descriptive qualitative approach using interview to collect the accurate data stated by particular people who performed the lobbying and negotiation technique. This study found that there are several lobbying and negotiation strategies that took place in the cooperation. Those are direct lobbying strategy and the negotiation strategy that prioritizes the benefits of both parties.
References
Agustini, Nur Annisa, and Ninuk Purnaningsih. (2018). “Pengaruh Komunikasi Internal Dalam Membangun Budaya Organisasi.” Jurnal Komunikasi Pembangunan 16(1): 89–108.
Akbari, Shantika Embundini. (2021). “Komunikasi Organisasi Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK) Dalam Kegiatan ‘Komin’ Tahun 2020.” Jurnal Communicology 9(2): 220–30. http://journal.unj.ac.id/.
Alipi, Alipi. (2019). “Komunikasi Eksternal Efektif Sebagai Kunci Keberhasilan Hubungan Masyarakat.” Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains 4(1): 21–30.
Anggraeni, N. E., Prawira, R. Y., & Kurnianti, A. W. (2021). Peran Humas Universitas Tidar dalam Menghadapi Konflik Batas Waktu Belajar Daring. Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 9 (No(2), 261–271. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/communicology/article/view/22029/11668
Atmaja, Suhendra, and Rosmala Dewi. (2018). “Komunikasi Organisasi (Suatu Tinjauan Teoritis Dan Praktis).” Jurnal Komunikasi.
Ardianto, A., Prisanto, G. F., Irwansyah, I., Ernungtyas, N. F., & Hidayanto, S. (2020). Praktik Lobi dan Negosiasi oleh Legislator Sebagai Bentuk Komunikasi Politik. Komuniti : Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi, 12(1), 25–39. https://doi.org/10.23917/komuniti.v12i1.10009
Creswell, W. J., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative adn Mixed Methods Approaches. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Evi Zahara. (2018). “Peranan Komunikasi Organisasi Pimpinan Organisasi.” Peranan Komunikasi Organisasi Bagi Pimpinan Organisasi 1829–7463(April): 8.
Faliha, S., Ferdiansyah, M., & Safitri, D. (2023). Peran Humas LKBN ANTARA dalam Menjalin Hubungan Antar Budaya Melalui Program Pelatihan UMKM di Sembalun. Communications, 5(1), 317–332.
Hakim, L., Nurikhsan, F., Jamil, H. P., & Safitri, D. (2022). Strategi Lobi Dan Negosiasi Dalam Mendapatkan Sponsorship Pada Event IKOM Entrepreneurship Fest 2020. Jurnal InterAct, 10(2), 59–68. https://doi.org/10.25170/interact.v10i2.2738
Kurniasih. (2021). “Pengaruh Komunikasi Internal Dan Komunikasi Eksternal Terhadap Kinerja Pegawai.” Journal of management Review 5(1): 633–38. http://jurnal.unigal.ac.id/index.php/managementreviewdoi:http://dx.doi.org/10.25157/mr.v5i1.5176.
Nofriansyah, I. (2015). Lobi dan Negosiasi Pada Harian Pagi Metro Riau dalam Mempertahankan Pengiklan. 2(1), 1–1
Novianita, R., & Pratiwi, C. Y. (2020). Peran Humas PT. Pertamina (Persero) Dalam Membangun Komunikasi Dua Arah Yang Efektif. Communications, 2(2), 25–39. https://doi.org/10.21009/communications.2.2.2
Ramadhani, Y., & Adrie Manafe, L. (2022). Strategi Lobi Dan Negosiasi Dalam Membina Hubungan Baik Klien Ksp Citra Abadi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK&BI), 5(1), 243–252. https://doi.org/10.37600/ekbi.v5i1.456
Sari, E. Y. (2019). Pengaruh penggunan media pembelajaran buku pop-up terhadap hasil belajar siswa kelas iv sdn 2 bendungan kecamatan gondang kabupaten tulungagung. Edustream : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 16–22.
Sari, W. P., & Soegiarto, A. (2021). Strategi Komunikasi Humas Pemerintah Daerah Dalam Mengimplementasikan Kebijakan Pembatasan Sosial Berskala Besar. Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 188–205.
Teguh, Monika, Priska Anandari, and Burhan Bungin. (2020). “Aktivitas Public Relations Di Mall Ciputra World Surabaya.” Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi 8(1): 1–17. http://journal.unj.ac.id/.
Tinambunan, T. M., & Siahaan, C. (2022). Implementasi Teknik Lobi Dan Negosiasi Yang Efektif Dalam Melakukan Bisnis. MASSIVE: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 55. https://doi.org/10.35842/massive.v2i2.21
Ukhti, Nabila. (2020). “Melalui Komunikasi Eksternal Customer Relation Officer ( Cro ) Dengan Perusahaan User Analysis Communication Organization Valdo Inc Through External Communication Customer Relation Officer ( Cro ) With User Companies.” e-Proceeding of Management : 7(1): 1574–81.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.