Pengenalan Aksara Bali Melalui Metode Kolase Sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dan Merdeka Bermain Pada Anak Usia Dini

  • Ida Bagus Alit Arta Wiguna Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram https://orcid.org/0000-0003-0930-2606
  • Ni Luh Drajati Ekaningtyas Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Made Sinta Widari Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
Keywords: Balinese script, collage method, independent learning

Abstract

Community service activities focus on Geria Danendra kindergarten by implementing programmes that have been adapted to the conditions in the field. The programme that has been implemented is the introduction of Balinese script. The purpose of introducing Balinese characters is to make early childhood to know that there are Balinese characters as the mother tongue of the ethnic Balinese tribe in the Kuranji Village area, the methods used are lecture methods and collage methods with a scientific approach. The strategy applied in this service is a strategy that focuses on child learning given a collage project. The result of this service is that children are able to complete the picture and collage the picture and know the reading of the collaged characters.

References

Dewi, M. S., Kesiman, M. W. A., & Sunarya, I. M. G. 2014. “Aplikasi Pembelajaran Pengenal Aksara Bali Menggunakan Metode Template Matching.” Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI 3(1):41–50.

Gunada, I. W., Wiguna, I. B., Yasa, I. M., Ekaningtyas, N. L., Wiasti, N., Anom, A. A., Utari, N. M., Putri, N. P., Swari, N. N., & Amni, S. 2022. “Pengenalan Aksara Bali Pada Anak Usia Dini Melalui Media Gambar Dan Mewarnai.” Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(2):184–94. doi: 10.53977/sjpkm.v1i2.799.

Gunada, I. W. A., Dyatmika, G. E. P., & Weda, G. L. N. 2021. “Pelatihan Dan Pembelajaran Aksara Bali Pada Anak-Anak Di Pasraman Amerta Sanjiwani.” SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 4(2):155–64. doi: 10.31764/jpmb.v4i2.4136.

Hardiyanti, K. R., Purnami, I. P., & Aryana, I. B. P. M. 2022. “Meningkatkan Kemampuan Menulis Aksara Bali Menggunakan Aplikasi Transliterasi Aksara Bali Kelas XI MIA 1.” Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha 9(1):1–10.

Julianto, I. N. L., & Sachari, A. 2016. “Keterlibatan Simbol Tradisi Sebagai Stimulus Bagi Anak-Anak Dalam Proses Mempelajari Budaya Bali.” SOSIOHUMANIKA 9(2):249–68.

Kesiman, M. W. A., & Pradnyana, G. A. 2019. “Pengembangan Game Edukasi Tematik Aksara Dan Bahasa Bali Pada Lontar Berbasis Mobile.” KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika) 8(3):522–33.

Lestari, N. W. R., & Andari, I. A. M. Y. 2023. “Implementasi Pendekatan Seni Kolase Dalam Menstimulasi Keterampilan Abad Ke-21 Pada Anak Usia Dini.” Widya Sundaram: Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya 1(1):1–13. doi: 10.53977/jws.v1i1.1044.

Mandala, H. 2020. “Realitas Bahasa Bali Di Lombok Terkini.” Jurnal Ilmiah Telaah 5(1):76–82. doi: 10.31764/telaah.v5i1.1681.

Putri, A. A. I. A., Wijaya, I. P. S., & Pradnyanita, A. S. I. 2022. “Perancangan Buku Interaktif Sebagai Pembelajaran Aksara Bali Untuk Siswa SD Di Denpasar.” Jurnal Selaras Rupa 3(1):10–19.

Suary, N. P. C. P., Mawarini, N. K. A., Sukerti, I. G. A., Yun, C., & Wiguna, I. B. A. A. 2022. “Praktik Menstimulasi Perkembangan Motorik Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menempel Dan Menggunting.” Dharma Sevanam: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(2):195–205. doi: 10.53977/sjpkm.v1i2.803.

Sulfemi, W. B. 2019. Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya.
Published
2023-10-24
How to Cite
Wiguna, I. B. A. A., Ekaningtyas, N. L. D., & Widari, N. M. S. (2023). Pengenalan Aksara Bali Melalui Metode Kolase Sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dan Merdeka Bermain Pada Anak Usia Dini. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 158-167. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sjpkm.v2i2.1192
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>