Pengenalan Aksara Bali Melalui Metode Kolase Sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dan Merdeka Bermain Pada Anak Usia Dini
Abstract
Community service activities focus on Geria Danendra kindergarten by implementing programmes that have been adapted to the conditions in the field. The programme that has been implemented is the introduction of Balinese script. The purpose of introducing Balinese characters is to make early childhood to know that there are Balinese characters as the mother tongue of the ethnic Balinese tribe in the Kuranji Village area, the methods used are lecture methods and collage methods with a scientific approach. The strategy applied in this service is a strategy that focuses on child learning given a collage project. The result of this service is that children are able to complete the picture and collage the picture and know the reading of the collaged characters.
References
Gunada, I. W., Wiguna, I. B., Yasa, I. M., Ekaningtyas, N. L., Wiasti, N., Anom, A. A., Utari, N. M., Putri, N. P., Swari, N. N., & Amni, S. 2022. “Pengenalan Aksara Bali Pada Anak Usia Dini Melalui Media Gambar Dan Mewarnai.” Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(2):184–94. doi: 10.53977/sjpkm.v1i2.799.
Gunada, I. W. A., Dyatmika, G. E. P., & Weda, G. L. N. 2021. “Pelatihan Dan Pembelajaran Aksara Bali Pada Anak-Anak Di Pasraman Amerta Sanjiwani.” SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 4(2):155–64. doi: 10.31764/jpmb.v4i2.4136.
Hardiyanti, K. R., Purnami, I. P., & Aryana, I. B. P. M. 2022. “Meningkatkan Kemampuan Menulis Aksara Bali Menggunakan Aplikasi Transliterasi Aksara Bali Kelas XI MIA 1.” Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha 9(1):1–10.
Julianto, I. N. L., & Sachari, A. 2016. “Keterlibatan Simbol Tradisi Sebagai Stimulus Bagi Anak-Anak Dalam Proses Mempelajari Budaya Bali.” SOSIOHUMANIKA 9(2):249–68.
Kesiman, M. W. A., & Pradnyana, G. A. 2019. “Pengembangan Game Edukasi Tematik Aksara Dan Bahasa Bali Pada Lontar Berbasis Mobile.” KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika) 8(3):522–33.
Lestari, N. W. R., & Andari, I. A. M. Y. 2023. “Implementasi Pendekatan Seni Kolase Dalam Menstimulasi Keterampilan Abad Ke-21 Pada Anak Usia Dini.” Widya Sundaram: Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya 1(1):1–13. doi: 10.53977/jws.v1i1.1044.
Mandala, H. 2020. “Realitas Bahasa Bali Di Lombok Terkini.” Jurnal Ilmiah Telaah 5(1):76–82. doi: 10.31764/telaah.v5i1.1681.
Putri, A. A. I. A., Wijaya, I. P. S., & Pradnyanita, A. S. I. 2022. “Perancangan Buku Interaktif Sebagai Pembelajaran Aksara Bali Untuk Siswa SD Di Denpasar.” Jurnal Selaras Rupa 3(1):10–19.
Suary, N. P. C. P., Mawarini, N. K. A., Sukerti, I. G. A., Yun, C., & Wiguna, I. B. A. A. 2022. “Praktik Menstimulasi Perkembangan Motorik Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menempel Dan Menggunting.” Dharma Sevanam: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(2):195–205. doi: 10.53977/sjpkm.v1i2.803.
Sulfemi, W. B. 2019. Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.