Media Pembelajaran Monopoli Kebhinekaan Sebagai Penguatan Nasionalisme Di Sanggar Bimbingan Sentul Malaysia
Abstract
Local Indonesian wisdom is a local culture that needs to be introduced to students at SB Sentul Malaysia as a means of strengthening feelings of love for the homeland and nationalism. The situation found at SB Sentul is that the Indonesian children there still have little knowledge of the local wisdom of the archipelago in Indonesia, so this service activity aims to introduce local wisdom of the archipelago through Monopoly Diversity learning media. The implementation method goes through four stages, namely the analysis, creation, implementation and evaluation stages. The results of this activity show that from the results of the evaluation given to students it is known that students' understanding of the local wisdom of this archipelago has increased so that it will increase the spirit of nationalism of students at SB Sentul..
References
Andari, I. A. M. Y., & Wiguna, I. B. A. A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Menstimulasi Kecerdasan Musikal Anak Usia Dini. Widya Sundaram : Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya, 1(1). https://doi.org/10.53977/jws.v1i1.1019
Anggraini, M. C., & Kristin, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Permainan Monopoli untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4207–4213.
Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas IV SD. Jurnal Pijar Mipa, 16(02), 170–175.
Budiyono, A., Hair, M. A., Wildani, A., & Firdausiyah, F. (2020). Pengaruh Learning Cycle 5e Berbantuan Permainan Monopoli Fisika Berpoin (MOKAIN) Terhadap Penguasaan Konsep Peserta Didik SMA. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 8(2), 22–31.
Fitriyanti, R., Sriprahastuti, B., & Cicih, L. H. M. (2021). Intervensi permainan monopoli dan diskusi gizi seimbang untuk meningkatkan pengetahuan dan sikap siswa sekolah dasar Di Kabupaten Bogor. Journal of Nutrition College, 10(3), 197–206.
Herdani, T. P., Sartono, N., & Evriyani, D. (2015). Pengembangan Permainan Monopoli Termodifikasi Sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Hormon (Penelitian dan Pengembangan di SMAN 1 Jakarta). Biosfer, 8(1), 20–28.
Hidayat, A. (2015). Pengembangan Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Batik Kelas V SD Siti Aminah Surabaya. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(2), 218–226.
Husaini, H., & Hidayat, H. (2019). Manajemen Kurikulum Pendidikan Dayah Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Gayo di Pesantren Semayoen Nusantara Kabupaten Bener. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 3(1), 1–15. https://doi.org/10.47766/idarah.v3i1.609
Husni, Z. M., & Rahman, I. (2020). Islam, Kearifan Lokal, Komunikasi Dakwah; Menakar Konsep Islam Nusantara. Jurnal Islam Nusantara, 4(1), 92–102. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v4i1.213
Islamiyah, T. (2017). Pengembangan media pembelajaran ips berbasis permainan monopoli. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 4(1), 37–47.
Istiningsih, S., Darmiany, D., Astria, F. P., & Erfan, M. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis permainan monopoli di era new normal. Collase (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(6), 911–920.
Kartika, N. K. Dela, & Putra, M. (2021). Media Permainan Monopoli Pada Muatan PPKn Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 69–75.
Khairunnisa, S., Hakam, A., & Amaliyah, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 5(1), 60–69.
Kurniawan, D. A. (2020). Penggunaan Media Belajar Monopoli Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 10–15. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i1.720
Kurniawati, L., Ganda, N., & Mulyadiprana, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Pada Pelajaran IPS SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 860–873.
Luarmasse, N. E., Marantika, J. E. R., & Serpara, H. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Permainan Monopoli Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa SMA N 5 Kabupaten Kepulauan Tanimbar. J-EDu: Journal-Erfolgreicher Deutschunterricht, 1(2), 48–56.
Mahesti, G., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan media pembelajaran permainan monopoli asean untuk meningkatkan hasil belajar tema 1 selamatkan makhluk hidup pada siswa kelas 6 Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 30–39.
Marsela, F., Wahdani, N., Bahri, S., & Rosita, D. (2023a). Efektivitas Media Permainan Monopoli Dalam Terapi Bermain Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa. Visipena, 14(1), 1–13.
Marsela, F., Wahdani, N., Bahri, S., & Rosita, D. (2023b). Efektivitas Media Permainan Monopoli Dalam Terapi Bermain Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa. Visipena, 14(1), 1–13.
Peranti, P., Purwanto, A., & Risdianto, E. (2019). Pengembangan media pembelajaran permainan mofin (monopoli fisika sains) pada siswa SMA kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1 April), 41–48.
Pingge, H. D. (2022). Kearifan Lokal Dan Penerapannya Di Sekolah. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(2). https://doi.org/10.53395/jes.v1i2.27
Prayogo, B. A. (2017). Permainan monopoli sebagai media pembelajaran matematika. Joyful Learning Journal, 6(4), 228–233.
Purwanto, P., Sari, I. M., & Husna, H. N. (2012). Implementasi permainan monopoli fisika sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran kooperatif tipe TGT untuk meningkatkan prestasi belajar dan mengetahui profil kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pengajaran MIPA, 17(1), 69–76.
Putri, Z. F., Wahyudi, A., Muyana, S., Prasetiawan, H., & Amirudin, M. (2022). Pengembangan media permainan monopoli topeng cirebon dalam bimbingan kelompok tentang kontrol diri. JCOSE Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 35–46.
Rahaju, R., & Hartono, S. R. (2017). Pembelajaran Matematika Berbasis Permainan Monopoli Indonesia. JIPMat, 2(2).
Rahmadani, A., Ariyanto, A., Rohmah, N. N. S., Hidayati, Y. M., & Desstya, A. (2023). Model Problem Based Learning Berbasis Media Permainan Monopoli Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 127–141.
Rahmawati, I. Y., Wahyudi, W., Cahyono, H., & Fadlillah, M. (2022). APE Tradisional: Penanaman Rasa Cinta Tanah Air Berbasis Etnomatematika pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 7058–7068. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3512
Rindayani, S., Aulia, T., Radha, P., Muhammad, Y., Rahayu, S., Salman, W., & Puspita, M. (2022). Efektivitas permainan monopoli budaya sebagai media pembelajaran pada siswa SD Altruis. 1–4. https://doi.org/10.22219/altruis.v3i4.23452
Rohmawati, S. (2019). Penerapan Hasil Modifikasi Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Berbicara Bahasa Arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(2).
Rusdiani, N. I., Setyowati, L., Agustina, N. P., Nurleha;, & Mahardhani, A. J. (2023). Penguatan Moral dan Agama Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha di TK Negeri Pembina Ponorogo. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 89–96. https://doi.org/10.24269/DPP.V11I1.6553
Sela, H. M., Oktavia, M., & Ayurachmawati, P. (2023). Pengembangan Media Permainan Monopoli pada Pembelajaran IPS Materi Kebudayaan Indonesia Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 507–519.
Sihotang, N. (2022). Penerapan Permainan Monopoli dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. SENKIM: Seminar Nasional Karya Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 60–67.
Siskawati, M., Pargito, P., & Pujiati, P. (2016). Pengembangan media pembelajaran monopoli untuk meningkatkan minat belajar geografi siswa. Jurnal Studi Sosial, 4(1), 72–80.
Suprapto, A. N. (2013). Permainan Monopoli Sebagai Media untuk Meningkatkanminat Belajar Tata Boga Di SMA. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 1.
Susanto, A. (2012). Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Sub Materi Sel Pada Siswa SMA Kelas XI IPA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 1(1).
Syahputra, M. A. D., Sariyatun, S., & Ardianto, D. T. (2020). Peranan Penting Sejarah Lokal sebagai Objek Pembelajaran untuk Membangun Kesadaran Sejarah Siswa. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 4(1), 85–94. https://doi.org/10.17509/historia.v4i1.27035
Trisofirin, M., Cahyono, H., & Mahardhani, A. J. (2023). Literasi Edukasi Pola Hidup Sehat Dan Bersih Terhadap Anak Pekerja Migran di Malaysia. Zadama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.56248/ZADAMA.V2I1.41
Trisofirin, M., Mahardani, A. J., Cahyono, H., & Wiratmoko, R. (2023). Pandangan Nasionalisme dari Anak Pekerja Migran Indonesia Non Dokumen di Sanggar Bimbingan Sentul Malaysia. Mimbar PGSD Undiksha, 11(1), 64–70.
Ulfa, K., & Rozalina, L. (2019). Bioilmi Vol. 5 No. 1 Edisi Juni Tahun 2019 10 Pengembangan media pembelajaran monopoli pada materi sistem pencernaan di SMP Khalida Ulfa. Jurnal Bioilmi, 5(1), 10–22.
Wiguna, I. B. A. A. (2020). Efektivitas Penerapan Metode Hypnoteaching Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Pembelajar : Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 4(2).
Wiguna, I. B. A. A., & Oka, A. A. G. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Mata Pelajaran Seni Budaya Pada Era Distrupsi. Widya Sundaram : Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya, 1(1). https://doi.org/10.53977/jws.v1i1.991

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.