Pelatihan Administrasi dan Pemasaran Produk Olahan Pangan Lokal di Kabupaten Tangerang

  • Thina Oktarina Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Rachma Nadhila Sudiyono Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • winanti winanti Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Yayah Yulia Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Siti Maesaroh Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Sri Lestari Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Yunita Rahmawati Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Haniyah Haniyah Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Sri Wahyuni Asnaini Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Dwi Purwaningrum Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Nurasiah Nurasiah Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Winanda Muftia Arizqa Universitas Insan Pembangunan Indonesia
  • Rosika Nur Fajriah Universitas Insan Pembangunan Indonesia
Keywords: Pelatihan, Administrasi, Pemasaran, Produk Olahan, Pangan

Abstract

There are still many UMKM actors engaged in processed food who understand about good and correct administration and marketing so that many of them close and go bankrupt due to not understanding both of these things. The purpose of this training activity is to provide understanding to UMKM actors of processed products regarding proper business administration and marketing. Participants consist of UMKM actors in Tangerang Regency. The activity lasted for one day and went smoothly. All participants were enthusiastic about following this activity until it was finished. It is hoped that with this training activity, UMKM actors of processed products who attend can understand proper business administration and marketing so that income increases and business sustainability can be achieved

References

Asnaini, S. W., Hulu, P., Simorangkir, Y. N., Sudiyono, R. N., & Radita, F. R. (2022). Sosialisasi pembuatan Nomor Induk Berusaha (NIB) untuk Pengembangan UMKM di Bumdes Serdang Tirta Kencana Melalui Online Single Submission. MULIA, 1(2), 73–83.
Fayzhall, M., Winanti, Lestari, S., Basuki, S., Goestjahjanti, F. S., Kariyadi, N., Lael, B., Nugroho, A. P., Mulyani, R., Rahmandani, N. Y., & Aulia, A. R. (2022). PELATIHAN STRATEGI PEMASARAN BERBASIS DIGITAL PRODUK UMKM KAMPUNG TEMATIK DRUM BUJANA, TIGARAKSA, TANGERANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nasional, 2(2), 128–135.
Fernando, E., Prabowo, Y. D., & Winanti. (2024). The Impact of Social Media in Marketing on Brand Awareness and Customer Trust in Increasing Purchase Intention. Proceeding - 2024 International Conference on Information Technology Research and Innovation, ICITRI 2024, 335–340. https://doi.org/10.1109/ICITRI62858.2024.10698890
Goestjahjanti, F. S., Fayzhall, M., Winanti, W., & Basuki, S. (2022). Pemanfaatan Kearifan Lokal sebagai Upaya memajukan Ekonomi melalui Pendampingan Kampung Tematik Drum Bujana Desa Pete, Kecamatan Tigaraksa. Jurnal Abdimas Universitas Insan Pembangunan Indoneisa, 1(1), 8–12. https://doi.org/10.58217/jabdimasunipem.v1i1.5
Himmy, K., Ferdiyatmoko, D., Kumoro, C., & Hasna, S. (2024). Sosialisasi Manajemen Keuangan Digital bagi Pelaku Usaha dan Masyarakat di Kabupaten Tangerang. 03(02), 152–161.
Kamar, K., Basuki, S., Goestjahjanti, F. S., & Purno, M. (2024). Kegiatan Pengabdikan Kepada Masyarakat 16 Kampung Tematik Sebagai Upaya Memaksimalkan Potensi Kearifan Lokal Menuju Kemandirian Ekonomi Masyarakat. 2(1), 1–9.
Lestari, S., Winanti, Fayzhall, M., Goestjahjanti, F. S., Basuki, S., Kariyadi, N., Lael, B., Nugroho, A. P., Tiara, B., Mulyani, R., Rahmandani, N. Y., & Aulia, A. R. (2023). Pelatihan Penyusunan Laporan Keuangan Sederhana untuk Para Pelaku. Abdimas Unipem, 1(1), 1–7.
Salmah, E., Yuniarti, T., Wahidin, W., & Agustiani, E. (2020). PENYULUHAN TENTANG PENGELOLAAN KEUANGAN DAN ADMINISTRASI USAHA PADA KELOMPOK INDUSTRI RUMAHTANGGA DI DESA MADANA KECAMATAN TANJUNG KABUPATEN LOMBOK UTARA. Sangkabira, 1(1), 27–40.
Sudarsono, A. (2020). Manajemen pemasaran. Penerbit Gadjah Mada University Press.
Supiana, N., Waruwu, H., Iskandar, J., Maqin, S., Kamar, K., Alfariz, A. H., Insan, U., Indonesia, P., History, A., Taruna, K., Village, T., & Village, B. T. (2024). Workshop on Fostering an Entrepreneurial Spirit Among Young Generations in the Bonsai Thematic Village , Tangerang 501 ) Workshop on Fostering an Entrepreneurial Spirit Among Young Generations in the Bonsai Thematic Village , Tangerang , Winanti , Supiana. 500–505.
Winanti, Basuki, S., Fayzhall, M., Prihastomo, Y., Suseno, B., & Al, E. (2023). SOSIALISASI MANAJEMEN MASJID GUNA MENDUKUNG MASJID SEBAGAI TEMPAT IBADAH DAN PUSAT PEMBERDAYAAN EKONOMI UMAT PADA PERUMAHAN TANJAKAN INDAH TANGERANG. Abdimas Galuh, 5(September), 1019–1025.
Winanti, Goestjahjanti, F. S., Tiara, B., Kamar, K., & Fernando, E. (2024). Pelatihan Pemanfaatan Media Social dan Pencatatan Keuangan Sederhana bagi UMKM Perumahan Rajawali, Rajeg, Tangerang. Proletarian : Community Service Development Journa, 2(1), 15–21.
Winanti, W., Basuki, S., Supiana, N., Wiyono, N., Sukriyah, & Jainuri. (2024). Pembuatan Digital Marketing sebagai Upaya Peningkatan Promosi Penjualan Produk Furniture Drum Bujana Tangerang. Jurnal Abdimas PHP, 7(1), 211–217.
Published
2025-05-25
How to Cite
Oktarina, T., Sudiyono, R., winanti, winanti, Yulia, Y., Maesaroh, S., Lestari, S., Rahmawati, Y., Haniyah, H., Asnaini, S., Purwaningrum, D., Nurasiah, N., Arizqa, W., & Fajriah, R. (2025). Pelatihan Administrasi dan Pemasaran Produk Olahan Pangan Lokal di Kabupaten Tangerang. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 93-102. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sjpkm.v4i2.2485
Section
Articles