Praktik Menstimulasi Perkembangan Motorik Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menempel Dan Menggunting

  • Ni Putu Chandra Paramis Suary Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Kadek Ayu Mawarini Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • I Gusti Ayu Sukerti Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Calista Yun Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ida Bagus Alit Arta Wiguna Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram https://orcid.org/0000-0003-0930-2606
Keywords: Stimulation, fine motor, Rough motoric, Stick, cutting

Abstract

Cognitive development is a person's ability to think more complexly in reasoning and problem solving. The usual activities carried out at TK Dwijendra Mataram are cutting and pasting. These activities not only stimulate children's cognitive development but fine motor skills and emotions are also well stimulated. This study uses a qualitative approach with observation techniques, interviews and documentation studies. The results of the study found that in terms of physical development these skills are important for the development of fine motor skills, cutting and pasting activities also aim to train motor skills, hand and eye coordination and concentration for children.

References

Afandi Achmad (2019). Buku Ajar Pendidikan dan Perkembangan. Ponogoro : Uwasis Inspirasi Indonesia.
H. abaruna (2017). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Menempel di Kelompok Bermain. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, Volume 01 Number 02 2017.
Izatul Lailah/Nurul Khotimah, S.Pd.,M.Pd (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Menggunting Dan Menempel di Kelpmpok B Tk Muslimat 2 Jombang. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapa, Volume 01 Number 02 2017.
Lailah, I., & Khotimah, N. (2013). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Menggunting dan Menempel di Kelompok B TK Muslimat 2 Jombang. Jurnal PAUD Teratai, 2(3).
Nofianti, R. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menggunting Dengan Menggunakan Pola Pada Anak Usia Dini. Jurnal Abdi Ilmu, 13(1), 115-130.
Nurjani, Y. Y. (2019). Upaya Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menggunting. Journal of SPORT (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training), 3(2), 85-92.
Ratmi I, Haryono .M, Sari. R.P, (2022).Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Menggunting Berbagai Media Pada Kelompok B Di Paud JDER Journal of Dehasen Education Review, 2022: 3(2), 17-20,
Sari, I. O. A. (2018). Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan 3M (Mewarnai, Menggunting, Menempel) dengan Metode Demonstrasi. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(3).
Suseni, M., Arini, N. M., & Dewi, N. P. S. (2021). Implementasi Metode Kolase Dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-8.
Titi Nugraini (2016). Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Pembelajaran Menempel Pada Anak Kelompok B3 Tk Pembina Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 5 Edisi 1 2016. Volume 6 Issue 5 (2022) Pages 4321-4334 Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini ISSN: 2549-8959 (Online) 2356-1327 (Print).
Widayati, S., Adhe, K. R., Nafisa, F., & Silvia, E. F. (2019). Tahapan Menggunting dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Child Education Journal, 1(2), 50-57.
Widyasanti, N. P. (2021). Strategi Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Dimasa Pandemi. KUMAROTTAMA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 74-83.
Yurike Dwi Arimbi, dkk (2018).Meningkatkan perkembangan kognitif melalui kegiatan mind mapping. Jurnal Ilmiah Potensia, 2018, Vol. 3 (2), 64-71
Published
2022-12-01
How to Cite
Suary, N. P. C. P., Mawarini, N. K. A., Sukerti, I. G. A., Yun, C., & Wiguna, I. B. A. A. (2022). Praktik Menstimulasi Perkembangan Motorik Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menempel Dan Menggunting. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 195-205. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sjpkm.v1i2.803
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>