OPTIMALISASI DIGITAL MARKETING SEBAGAI STRATEGI KOMUNIKASI DALAM PEMASARAN UMKM DI ERA INDUSTRI 5.0

  • I Nyoman Dhani Satyadinatha LPMPP Universitas Mataram
  • Komang Widya Purnama Yasa Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram

Abstract

Optimizing Digital Marketing as a Communication Strategy in Marketing MSMEs in the Era of Industry 5.0 will provide insight into the things that must be done by MSME players to further utilize digital media. The research method uses a qualitative descriptive approach with primary data sources obtained from Nusantara Ice Tea MSME consumers and their Website and Social Media activities. The location of this research is in Mataram City, specifically only at UMKM Es Teh Nusantara. This research discusses Digital Marketing and its Role in MSME Marketing, Industrial Transformation 5.0 and its Impact on MSME Marketing Strategies, and Optimizing Digital Marketing as a Communication Strategy in MSME Marketing. The data obtained from is sourced from 10 MSME Es Teh Nusantara Outlets. The importance of this is discussed in order to be able to provide insight to MSME players in the industrial 5.0 era regarding the use of digital marketing as a communication strategy that is able to make a significant increase in sales at low cost costs, but it is also necessary to collaborate with related parties who are creative in the field of promotion to increase product attractiveness to consumers.

References

Afrilia, A. M. (2018). Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran “Waroenk Ora Umum” Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1), 147–157.
Ambarwati. (2022). Metode Penelitian Kualitatif (1st ed.). Al Qalam Media Lestari.
Bonarja, P. (2020). Ilmu Komunikasi: Sebuah Pengantar. Yayasan Kita Menulis.
Cangara, H. (2014). Perencanaan dan Strategi Komunikasi (Revisi). Rajawali Pers, Jakarta.
Chrismardani, Y. (2014). Komunikasi Pemasaran Terpadu Untuk UMKM. Journal Neo-Bis, 8(2), 176–189.
David, F. R. (2016). Manajemen Strategic : Suatu Pendekatan dan Keunggulan Bersaing (15th ed.). Salemba Empat.
Dermawansyah, M., & Rizqi, R. M. (2021). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Digital Marketing Pada Home Industri Kopi Cahaya Robusta Sumbawa. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 4(1), 46–51.
Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(1), 17–22.
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis Dewantara (JMD), 1(2), 61–76.
Himawan, A. F. I. (2019). Digital Marketing: Peningkatan Kapasitas Dan Brand Awareness Usaha Kecil Menengah. Jurnal Analisis Bisnis Ekonomi, 17(22), 85–101.
Husein, U. (2000). Riset Pemasaran Perilaku Konsumen. Gramedia Pustaka Utama.
Kurniawan, A. D. (2024). Teori Komunikasi Pembelajaran (Ari Yanto (ed.); Pertama). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI.
Pertiwi, A., & Jusnita, R. A. E., Maela, N. F. S. (2019). Ramadan dan Promosional: Strategi Komunikasi Pemasaran PT Unilever Indonesia Tbk. Jurnal Komunikasi Profesional, 3(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.25139/jkp.v3i1.1699
Putri, A. P., & Dkk. (2022). Pelatihan Digital Marketing untuk Mencapai Optimalisasi Strategi Pemasaran pada UMKM. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(2), 828–839.
Sarbini. (2017). Berpikir Kreatif Dalam Digital Marketing. Jurnal Ilmu-Ilmu Teknik – Sistem, 13(2), 39–47.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta, Bandung.
Vincentius, K., & A. Sahabuddin, Z., S. J. K. Hutasoit, P. (2022). Strategi Digital Marketing Pada Usaha Mikro Dan Menengah (UMKM) Di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Pendekatan Pemberdayaan Ekonomi Rakyat. JURNAL CAFETARIA, 3(1), 24–35. https://doi.org/https://doi.org/10.51742/akuntansi.v3i1.492
Yasa, I. K. W. P. (2023). Manajemen UMKM Dan Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Usaha Katik Sate Dan Canang Di Banjar Karya Sidhadharma. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 180–190. https://doi.org/10.53977/sjpkm.v2i2.1255
Yusmalina, Y, & Tegor, T., Haqiqi, F., Rosady, R. E., Azura, N. (2021). Comparative Analysis of Strategi Traditional Market and Modern Markets of Consumer Valuation. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 8(11), 18–25.
Published
2024-04-18
Section
Articles