STRATEGI KOMUNIKASI DALAM PENGELOLAAN DAN PENATAAN KAWASAN WISATA KUTA MENJELANG MOTOGP 2023
Abstract
The communication strategy for managing and structuring the Kuta tourist area ahead of MotoGP 2023 will provide valuable insight into the role of local government in facing the challenges and opportunities faced in holding this international sporting event. The research method uses a qualitative descriptive approach with primary data sources obtained from local government, residents, and tourists. This research discusses the strategies of policymakers in preparing for international events. The analysis carried out in this research is regarding the role of MotoGP in increasing tourism in the Kuta area, residents as part of the success of the MotoGP event, communication strategies in management and arrangement of the Kuta tourism area, and implications for management of the Kuta tourism area. This matter's importance was discussed to create conducive comfort for tourists during MotoGP 2023.
References
Arni, M. (2004). Komunikasi Organisasi. PT.Bumi Aksara.
Bonarja, P. (2020). Ilmu Komunikasi: Sebuah Pengantar. Yayasan Kita Menulis.
Cangara, H. (2014). Perencanaan dan Strategi Komunikasi (Revisi). Rajawali Pers, Jakarta.
Chamdani, U. (2018). Komunikasi Dalam Pembangunan Destinasi Pariwisata. Deepublish.
Hardjana, A. (2016). Komunikasi Organisasi Strategi dan Kompetensi. PT. Kompas Media Nusantara.
Jelantik, S., & Astraguna, I. W. (2023). ANALISA PROSES KOMUNIKASI PARIWISATA BERBASIS MODERASI BERAGAMA DI DESA WISATA SADE LOMBOK TENGAH. Paryaṭaka : Jurnal Pariwisata Budaya Dan Keagamaan, 1(2), 75–83. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.53977/pyt.v1i2.719
Khalik, W. (2014). Kajian Kenyamanan dan Keamanan Wisatawan di Kawasan Pariwisata Kuta Lombok. Jurnal Jumpa, 1(1), 23–42.
Nurhadi, Z. F. (2015). -Teori Komunikasi Teori Komunikasi Dalam Perspektif Penelitian Kualitatif. Ghalia Indonesia.
Pambudi, Andi Setyo, dkk. (2020). Strategi Pemulihan Ekonomi Sektor Pariwisata Pasca Covid-19. Majalah Media Perencana, 1(1), 1–21.
Panuju, R. (2018). PENGANTAR STUDI (ILMU) KOMUNIKASI Komunikasi sebagai Kegiatan Komunikasi sebagai Ilmu (1st ed.). PRENADAMEDIA GROUP.
Rahadian, A. H. (2016). Strategi pembangunan berkelanjutan. Prosiding Seminar STIAMI, 3(1), 46–56.
Romli, K. (2011). Komunikasi Organisasi Lengkap. PT Grasindo.
Ruliana, P. (2014). Komunikasi Organisasi: Teori dan Studi Kasus (1st ed.). Rajawali Pers.
Suardana, I. K. P. (2022). Peran Media Online Firstlomboktour. Com Dalam Memasarkan Pariwisata Budaya Di Pulau Lombok. Waisya: Jurnal Ekonomi Hindu, 1(2), 148–157.
Suardana, I. K. P. (2023). Propaganda Online dalam Konflik Keberagaman di Kawasan Wisata Budaya dan Keagamaan. Jurnal Pewarta Indonesia, 5(1), 52–67. https://www.academia.edu/download/75815552/9.pdf
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta, Bandung.
Khalik, W. (2014). Kajian Kenyamanan dan Keamanan Wisatawan di Kawasan Pariwisata Kuta Lombok. Jurnal Jumpa, 1(1), 23–42.
Pambudi, Andi Setyo, dkk. (2020). Strategi Pemulihan Ekonomi Sektor Pariwisata Pasca Covid-19. Majalah Media Perencana, 1(1), 1–21. https://www.mediaperencana.perencanapembangunan.or.id/index.php/mmp/article/view/1
Rahadian, A. H. (2016). Strategi pembangunan berkelanjutan. Prosiding Seminar STIAMI, 3(1), 46–56.