PENTINGNYA PENGUASAAN BAHASA ASING SEBAGAI SALAH SATU PENDUKUNG FAKTOR UTAMA INDUSTRI PARIWISATA

  • Ni Putu Sasmika Dewi Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
Keywords: Foreign Language, Tourism, Community Tourism

Abstract

Mastery of a foreign language is an absolute must for tourism actors and communities in tourism areas, but in reality there are still many tourism actors and communities in tourism areas that still don’t care how importance to mastering foreign languages. The aims of this article is to find out the role of foreign languages and also the reasons why foreign languages are important for tourism actors and communities in tourism areas to master. This article was written using the literature method where what is seen are phenomena related to foreign languages. The analysis result show that foreign languages really need to be mastered by tourism actors and communities in tourism areas because foreign languages play an important role. tourism promotion, reservation services, tourism services and guiding services. Apart from that, it is important for people in tourism areas to master a foreign language to exchange culture, build the community's own economy, improve the positive image of the area where tourism is located, expand employment opportunities and also build broad connections.

References

Anggraini, Nia, Tina Linda, Nada Arina Romli, Sayu Kadek Jelantik, Christina Yanita Setyawati, Sisca, Abdurohim, Desi Susanti, Rieka Yulita Widaswara, Kristian Suhartadi Widi Nugraha, dan I Ketut Putu Suardana. 2021. Marketing Tourism Services. Bandung: Media Sains Indonesia.
Damayanti, L. S. (2019, December). Peranan keterampilan berbahasa Inggris dalam industri pariwisata. In Journey: Journal of Tourismpreneurship, Culinary, Hospitality, Convention and Event Management (Vol. 2, No. 1, pp. 71-82).
Ciptari, P. D. K., Wibawa, I. G. J. S., & Suardana, I. K. P. (2022). Pengelolaan Destinasi Wisata Kuliner dalam Mendukung Pariwisata Berkelanjutan Di Desa Suranadi. Journal of Finance and Business Digital, 1(3), 203-218.
Darmawan, D., Tinambunan, A. P., Hidayat, A. C., Sriharyati, S., Hamid, H., Estiana, R., ... & Utami, R. T. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA ERA DIGITAL. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Fatsah, H., Muziatun, M., & Mas, S. R. (2023). Pengembangan Kemampuan Berbahasa Inggris Pengelola Wisata di Kawasan Teluk Tomini. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian, 3(2), 567-574.
Imamatul, Silfia. (2021). EF EPI 2021: Kecakapan Bahasa Inggris Warga Indonesia Masih Rendah, Peringkat 80 dari 112 Negara. Senin, 29 November 2021, 17:10 WIB. Wartaekonomi.co.id
Pramono, D. A. (2022). Program Pembentukan Kompetensi Bahasa Asing Dan Teknologi Informasi Siswa. In International Conference on Research and Community Services (ICORcs) (Vol. 1, No. 1, pp. 1-37).
Sawir, M., Fatihah, N. A., Deliana, D., Soewandi, E., & Afriani, M. (2023). PENGANTAR ILMU PARIWISATA. Global Eksekutif Teknologi.
Setyanto, A., Litt, M. (2014). Pentingnya penguasaan bahasa dan budaya asing sebagai pendukung utama sektor pariwisata. Jurnal Pariwisata: FIB Universitas Brawijaya, 1(1), 1-12.
Syahdan, Nurdin. (2022). Indeks Kecakapan Bahasa Inggris 2022: Indonesia Peringkat 81 dari 111 Negara. Kamis, 17 November 2022 - 21:29 WIB. Viva.co.id
Kemenparekraf Sebut Pelaku Pariwisata Harus Tingkatkan Keterampilan Bahasa Asing | kumparan.com. Diunduh pada tanggal 7 Agustus 2023. Destinasi - Indonesia Travel. Diunduh pada tanggal 7 Agustus 2023
5 Destinasi Super Prioritas Indonesia yang Wajib Dikunjungi Minimal Sekali Seumur Hidup (kompas.com). Diunduh pada tanggal 7 Agustus 2023
Hasil Pencarian - KBBI Daring (kemdikbud.go.id). Diunduh pada tanggal 8 Agustus 2023.
Published
2023-08-01
How to Cite
Dewi, N. P. S. (2023). PENTINGNYA PENGUASAAN BAHASA ASING SEBAGAI SALAH SATU PENDUKUNG FAKTOR UTAMA INDUSTRI PARIWISATA. Paryaṭaka : Jurnal Pariwisata Budaya Dan Keagamaan, 2(1), 153-162. Retrieved from http://e-journal.iahn-gdepudja.ac.id/index.php/pyt/article/view/1291
Section
Articles