Pelayanan Pembuatan Media Dan Alat Main Untuk Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Anak Usia Dini Dalam Keluarga Hindu Di Kota Mataram

  • Ni Wayan Rasmini Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • I Wayan Karta Universitas Mataram
Keywords: Service, Pancasila Student Profile

Abstract

This community service activity aims to increase the knowledge and skills of parents/caregivers in stimulating playing activities at home which can be a complement to education and learning that occurs in schools. Activities carried out by the community service team, with a target of 30 AUD parents/caregivers at home. The methods applied are direct learning methods, giving assignments, problem-based learning, cases, and collaborative projects. Methods of data collection using observation guidelines with a Likert scale (4, 3, 2, 1) and analysis of the work. The data obtained is in the form of interval data, and analyzed using descriptive statistics to determine the level of achievement of this PKM result. The conclusion obtained: the average achievement of knowledge and skills reaches a good category, there is one very good aspect of knowledge and skills, namely the preparation of outlines of plans for children's activities at home. Increasing parents' knowledge and skills in stimulating activities at home is expected to optimize children's growth and development achievements and the profile of Pancasila early childhood students.

References

Amaliyah, S. (2021). Konsep pendidikan keluarga menurut Ki Hadjar Dewantara. Journal of Chemical Information and Modeling, 5(9), 1766–1770.
Andriani, D. G., Atmojo, T., & Mardiyana. (2013). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Ii Dan Think Pair Share Ditinjau Dari Kecerdasan Emosional Siswa Smp Se-Kota Kediri. Elektronik Pembelajaran Matematika, 1(7), 651–660.
Anita Damayanti, Sriyanti Rahmatunnisa, & Lia Rahmawati. (2020). Peningkatan Kreativitas Berkarya Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Steam Dengan Media Loose Parts. Jurnal Buah Hati, 7(2), 74–90. https://doi.org/10.46244/buahhati.v7i2.1124
Baharun, H. (2016). Pendidikan Anak dalam Keluarga: Telaah Epistemologis. Jurnal Pedidikan, 3(2), 96–107.
Diputera, A. M., Damanik, S. H., & Wahyuni, V. (2022). Evaluasi Kebijakan Pendidikan Karakter Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Prototipe untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 8(1), 1. https://doi.org/10.24114/jbrue.v8i1.32650
Dwi Nurani S.KM, M. S., Dr. Lanny Anggraini, S.Pd., M., Misiyanto, S. E., & Kharisma Rizqi Mulia, S, S. (2022). Buku Saku Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar. Direktorat Sekolah Dasar, 1–51.
Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.
Firmansyah. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PJBL-STEAM MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO CAMTASIA UNTUK MENINGKATKAN LITERASI PADA PEMBELAJARAN. 3(2), 499–518.
Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10–17. https://doi.org/10.30998/sap.v7i1.13015
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Jatmiko, A. J., Hadiati, E. H., & Oktavia, M. O. (2020). Penerapan Evaluasi Pembelajaran Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanan. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 83–97. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v3i1.6875
Kim, J. (2020). Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00272-6
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139
Makhmudah, S. (2018). Penguatan Peran Keluarga Dalam Pendidikan Anak. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2). https://doi.org/10.21274/martabat.2018.2.2.269-286
Nasirun, M., Yulidesni, Indrawati, & Daryati, M. Ek. (2020). Penyusunan Program Pembelajaran Anak Usia Dini pada Masa Covid-19. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 14–24. http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/pelitapaud/article/view/1058
Nurhalimah, S. R., Suhartono, S., & Cahyana, U. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android pada Materi Sifat Koligatif Larutan. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 7(2), 160–167. https://doi.org/10.21009/jrpk.072.10
Pahrudin, Agus dan Pratiwi, D. D. (2019). Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 & Dampaknya Terhadap Kualitas Proses dan Hasil Pembelajaran. In Pustaka Ali Imron (Vol. 1, Issue 69).
Panji Yudha, R. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Otentik Tes Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Matematika. M A T H L I N E : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 9–20. https://doi.org/10.31943/mathline.v4i1.101
Purwanti, E., Sulistyorini, S., Sismulyasih, N., Trimurtini, Ansori, I., & Marjuni. (2021). Asesmen Otentik Berbasis Teknologi Plickers Bagi Siswa Sd Masa Pandemi Covid-19. Sarwahita, 18(01), 1–10. https://doi.org/10.21009/sarwahita.181.1
Putra, I. B. P. A., Pujani, N. M., & Juniartina, P. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 1(2), 80. https://doi.org/10.23887/jppsi.v1i2.17215
Rasmini, N. W. (2018). Pengasuhan Holistik Berlandaskan Tri Hita Karana Dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini Pada Keluarga Hindu. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini. Akreditasi Nasional, 12.
Rohmah, M. (2019). Peran keluarga terhadap pendidikan anak di masyarakat. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1), 26. https://doi.org/10.32832/jpls.v13i1.2776
Sabon, Y. O. S., Istiyono, E., & Widihastuti, W. (2022). Developing “Pancasila Student Profile” instrument for self-assessment. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 26(1), 37–46. https://doi.org/10.21831/pep.v26i1.45144
Sofyan, I. (2019). Mindful Parenting: Strategi Membangun Pengasuhan Positif dalam Keluarga. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(2), 41. https://doi.org/10.26555/jecce.v1i2.241
Suardi. (2016). PENDIDIKAN KELUARGA: Basis Pendidikan Pertama dan Utama dalam Membina Ketahanan Moral Anak Usia Dini. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 171–178.
Sulistyati, D. M., Wahyaningsih, S., & Wijania, I. W. (2021). Projek Penguatan Profil Pancasila. In Buku Panduan Guru Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.
Tarigan, A. L. (2021). Evaluasi Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19 Di Kecamatan Minas. Strategi Pembelajaran Di Masa Pandemi. https://jurnal.uhnp.ac.id/psn-uhnp/article/view/129
Trisnawati, W., & Sugito, S. (2020). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823–831. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710
Wahy, H. (2012). Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Pertama Dan Utama. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2), 245–258. https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.451
Wahyuni, M., Yuliantina, I., & Ritayanti, U. (2018). Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran : Pendidikan Anak Usia Dini. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini, Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, 021, 30.
Zahratur, R., & Fatonah, S. (2021). Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini di Era Covid-19. Yaa Bunayya Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 34–43.
Published
2023-11-08
How to Cite
Rasmini, N., & Karta, I. W. (2023). Pelayanan Pembuatan Media Dan Alat Main Untuk Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Anak Usia Dini Dalam Keluarga Hindu Di Kota Mataram. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 237-247. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sjpkm.v2i2.1002
Section
Articles