Integrasi Pembumian Pembelajaran Sains Anak Usia dini dengan Pendekatan STEAM di PAUD Mutiara Hati Rinjani

  • Ida Bagus Alit Arta Wiguna Instritut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram https://orcid.org/0000-0003-0930-2606
  • Ni Luh Drajati Ekaningtyas Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Desak Putu Saridewi Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Komang Wiasti Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Sri Sofiana Amni Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • I Made Ardika Yasa Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ida Ayu Made Yuni Andari Universitas Pendidikan Ganesha https://orcid.org/0000-0003-1332-578X
  • Ni Made Frescillia Atika Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Made Sinta Permata Widari Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
Keywords: Integration, Grounding Science, STEAM, 21st-century learning

Abstract

Science learning for early childhood is very important to develop children's curiosity and understanding of the world around them. Through science learning, children can develop logical thinking skills, observation, and experimentation. The focus of this service is to integrate science learning with STEAM through simple science practices. The purpose of this service is to integrate science grounding with the STEAM Approach and the importance of science learning obtained for early childhood with simple science learning practices. The method used in this service is the counselling method and the simple science practice method. The results of this service are 1). Implement Holistic Learning, 2). Exploring the development of 21st Century Skills, 3) Increasing children's interest in learning science, 4). Active and Fun Learning, 5) Developing Creativity and Innovation in learning.

References

Desstya, A. (2016). Keterampilan Proses Sains dan Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (Telaah buku siswa kelas iv sd tema 2 karya sumini). Profesi Pendidikan Dasar, 2(2), 95-102.

Harefa, D., & Sarumaha, M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Sejak Dini. Pm Publisher.

Ibrahim, Sufriadi, Marwan & Yahya Don. (2019). Perkembangan Sains Teknologi Di Era Revolusi Industri 4.0. Sefa Bumi Persada

Jufri, W. (2013). Belajar dan pembelajaran sains. Bandung: Pustaka Reka Cipta.

Mahanal, S. (2014, September). Peran guru dalam melahirkan generasi emas dengan keterampilan abad 21. In Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo (Vol. 1, pp. 1-16).

Maharani, S., Nusantara, T., As' ari, A. R., & Qohar, A. (2020). Computational thinking pemecahan masalah di abad ke-21. Madiun: Perpustakan Nasional: Katalog Dalam Terbitan (KDT).

Nugraha, W. S. (2018). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan penguasaan konsep IPA siswa SD dengan menggunakan model problem based learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 115-127.

Nurani, Y., & Hartati, S. (2020). Memacu kreativitas melalui bermain. Bumi Aksara.

Parapat, A. (2020). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD. Edu Publisher.

Pramujiono, A., Suhari, S. H., Rachmadtullah, R., Indrayanti, T., & Setiawan, B. (2020). Kesantunan Berbahasa, Pendidikan Karater, Dan Pembelajaran Yang Humanis. Indocamp.

Prasetyo, S. (2017). Implementasi pembelajaran sains untuk anak usia dini dalam menghadapi masyarakat ekonomi asean (mea). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(1), 58-66.

Purnamasari, I., Handayani, D., & Formen, A. (2020). Stimulasi keterampilan hots dalam paud melalui pembelajaran steam. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 3, No. 1, pp. 506-516).

Safira, A. R., & Ifadah, A. S. (2020). Pembelajaran sains dan matematika anak usia dini. Caremedia Communication.

Sani, R. A., & Samatowa, U. (2019). Metode Pembelajaran Sains untuk pendidikan anak usia dini (Vol. 1). Tira Smart.

Setiawan, L. H. (2018). Kamus Sains untuk SD/MI. Media Maxima.

Suryaningsih, A., & Rimpiati, N. L. (2018). Implementation of Game-Based Thematic Science Approach in Developing Early Childhood Cognitive Capabilities. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 194-201.

Winarni, D. S. (2017). Analisis kesulitan guru PAUD dalam membelajarakan IPA pada anak usia dini. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 5(1), 12-22.

Yafie, E., & Sutama, I. W. (2019). Pengembangan Kognitif (Sains pada Anak Usia Dini). Universitas Negeri Malang.

Yus, A., & Sari, W. W. (2020). Pembelajaran Di Pendidikan Usi Dini. Prenada Media.
Published
2023-05-25
How to Cite
Wiguna, I. B. A. A., Ekaningtyas, N. L. D., Saridewi, D. P., Wiasti, N. K., Amni, S. S., Yasa, I. M. A., Andari, I. A. M. Y., Atika, N. M. F., & Widari, N. M. S. P. (2023). Integrasi Pembumian Pembelajaran Sains Anak Usia dini dengan Pendekatan STEAM di PAUD Mutiara Hati Rinjani. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 114-128. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sjpkm.v2i1.963
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>