PENGUATAN INTEGRASI NASIONAL MELALUI PENERAPAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM KEHIDUPAN BERBANGSA
Abstract
As an archipelago, Indonesia has a diversity of cultures, religions, and ethnicities that are both an advantage and a challenge in strengthening national integration. In the midst of increasingly rapid globalization, the implementation of Pancasila values is the main foundation for maintaining national unity. This research aims to analyze how the values of Pancasila can be applied to strengthen national integration in Indonesia. This article uses a literature study method where researchers review several articles on the Google Scholar page that are relevant to the topic. This research explains that the values contained in Pancasila need to be instilled early on by the community to face challenges and maintain national integration in diversity. The results show that the value of Belief in One God can foster tolerance between religious communities, the value of Fair and Civilized Humanity encourages empathy and respect for human rights, while Indonesian Unity is the basis for strengthening national identity. The values of Democracy and Social Justice encourage active community participation in the life of the nation and state in an inclusive manner. Several empirical studies have shown that strengthening these values through Pancasila education in schools, diversity training, and social media can increase collective awareness of the importance of national integration. The main contribution of this research is to provide conceptual and practical understanding of the implementation strategy of Pancasila values in the contemporary socio-political context of Indonesia, so that it can be used as a reference in education policy and sustainable national character building.
References
Alisah, P. (2025). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi Dan Disrupsi Sosial. Jurnal Pusat Studi Pancasila Dan Kebijakan, 1(2), 63-73.
Azis, A. A. (2024). Integrasi Moderasi Beragama Pada Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Tadbir Muwahhid, 8(2), 323-353.
Efendi, Y., & Sa’diyah, H. (2020). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam lembaga pendidikan. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 5(1), 54-65.
Harizi, R., Wijaya, R. A., Trinadi, P., Saputra, A. C., & Jananda, B. (2025). Penguatan nilai-nilai Pancasila dalam pendidikan karakter di sekolah: Implementasi dan tantangan di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 2(4), 1268-1272.
Hidayah, Y., Ulfah, N., & Trihastuti, M. (2023). Memperkuat integrasi nasional di era digital: Penguatan resolusi konflik di era digital sebagai perwujudan warga negara yang baik. Antroposen: Journal of Social Studies and Humaniora, 2(2), 105-115.
Irwan, I., Akbar, A., Kamarudin, K., Mansur, M., Manan, M., & Ferdin, F. (2021). Penyuluhan makna nilai-nilai Pancasila sebagai perwujudan integrasi bangsa. Jurnal Abdidas, 2(3), 512-520.
Iswardhana, M. R., Kusumojakti, M. A. P., Pamungkas, A. S., Abdillah, I. D., Rayhan, M. N., Firmansyah, Y. S., & Baraputri, J. N. (2024). Menggali perspektif masyarakat keberagaman etnis di Yogyakarta dalam upaya memperkuat integrasi nasional. Jurnal Abdi Masyarakat Multidisiplin, 3(2), 62-68.
Istiqomah, Y. Y., & Dewi, D. A. (2021). Memperkuat Integrasi Nasional Melalui Generasi Bangsa Dan Teknologi Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(1), 272-277.
Murdiansyah, E. B., Jasrudin, J., Ali, M., & Hariyadi, S. (2025). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dan UUD 1945 dalam Pembelajaran Kewarganegaraan: Kajian Kualitatif Deskriptif di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 5(3).
Mutia, F., Ndona, Y., & Setiawan, D. (2022). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sintaksis, 4(1), 80-88.
Nabilah, T., Simatupang, J. M., Zahra, B. M., Angin, M. B. P., Simarmata, J., & Setiawan, A. (2025). Peran Pancasila Dalam Mendorong Etika Dan Moralitas Dalam Ilmu Pengetahuan. Rungkat: Ruang Kata, 2(2), 1-7.
Nisa, A. K., Mardiati, L., & Nelwati, S. (2024). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mewujudkan Identitas dan Integrasi Nasional. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(3), 265-273.
Perbawa, K. S. L. P. (2021). Peran Integritas Nasional Dalam Memperkuat Kemajemukan Negara Indonesai Yang Berlandasan Pancasila Dan Kebinekaan. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Hukum Universitas Mahasaraswati Denpasar (Vol. 1, No. 1, pp. 80-87).
Pratiwi, E. F., Sa’aadah, S. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi pendidikan kewarganegaraan melalui nilai pancasila dalam menangani kasus bullying. Jurnal Basicedu, 5(6), 5472-5480.
Putri, A. A., & Ridha, A. (2023). Integrasi Nasional Sebagai Upaya Menghadapi Tantangan Dalam Keberagaman. Indigenous Knowledge, 2(6), 424-430.
Raihan, M. D., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Penguatan profil pelajar Pancasila dengan mengintegrasikan nilai-nilai multikultural. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 770-781.
Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan karakter bangsa sebagai implementasi nilai-nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(4), 696-711.
Sa'duh, S., & Nelwati, S. (2024). Memperkuat Integrasi Nasional di Tengah Keberagaman Indonesia. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 201-207.
Sakhi, R. G., & Najicha, F. U. (2023). Memperkuat integrasi nasional dengan memanfaatkan generasi muda dan teknologi pada pembelajaran pendidikan kewarganegaraan. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 15(Special-1), 529-537.
Sakinah, P. R., & Pebrianti, P. (2024). NILAI DALAM BHINNEKA TUNGGAL IKA UNTUK MEWUJUDKAN INTEGRASI NASIONAL. Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa, 2(4), 267-272
Sianturi, Y. R., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan nilai nilai pancasila dalam kehidupan sehari hari dan sebagai pendidikan karakter. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 222-231.
Yasa, IM (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Agama Hindu Dalam Pagelaran Wayang Kulit Pada Tumpek Wayang. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(01), 39-50. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/ps.v2i01.601
Yohanes, S. (2021). Penerapan nilai-nilai bhinneka tunggal ika dalam menghadapi ancaman integrasi nasional menuju kemandirian bangsa. Jurnal Investasi, 7(4), 1-14.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
 
							 
							

















