Pembelajaran Komunikasi Politik Menyambut Pemilihan Umum Serentak di Indonesia

Keywords: Learning, Communication, Political Communication, Election

Abstract

Political communications include forms of communication that occur in the political environment, including communications in elections, political campaigns, policy making, political decision making, and interactions between government and society. This research aims to analyse how democratic communication ahead of the general election, to study the communication of political elites and parties, the communication of parties participating in the 2024 general election with the community, the involvement of religious leaders in political communication, internal party and inter-party communication. In this research, the author uses a qualitative research method with a content analysis approach. Data processing in this research is done by critical analysis, comparison, and interpretation of various search results from primary and secondary sources. The results of this research are 1) A deep understanding of the target audience that is relevant and attractive to voters 2).  Utilisation of social media and digital technology 3). Transparency and trust are key in building a good relationship between political parties, candidates, and voters 4). Accurate and objective voter education about the electoral process 5). Collaboration with voters 6). Responsiveness to emerging issues is important in maintaining relevance and speed in delivering political messages. 7). Evaluation of the communication strategy used.

References

Astuti, M. (2016). Konstruksi Sosial Media Terhadap Kekuatan Personal Branding Tri Risma Maharani dalam Proses Komunikasi Politik Kontemporer (Analisis Framing Pemberitaan Di Media Online Republika. co. id dan Tempo. com). Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 1(1).
Barokah, F., & Hertanto, H. (2022). Disrupsi Politik: Peluang dan Tantangan Partai Politik Baru Jelang Pemilu 2024. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 21(1), 1–13.
Budiatri, A. P., Haris, S., Romli, L., Nuryanti, S., Nurhasim, M., Amalia, L. S., ... & Hanafi, R. I. (2018). Personalisasi partai politik di Indonesia era reformasi. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Darmawan, A., Ruliana, P., & Irwansyah, I. (2020). Pengaruh Komunikasi Internal dan Gaya Kepemimpinan Transformasional Terhadap Kinerja. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 3(1), 23–33.
Haboddin, M. (2016). pemilu dan partai politik di Indonesia. Universitas Brawijaya Press.
Hafidh, M. R. N. (2022). Peran politik pemuka agama Islam dalam Pilkada Kabupaten Klaten tahun 2020. E-CIVICS, 11(1), 65–80.
Hamad, I. (2004). Konstruksi Realitas Politik dalam Media Massa (studi pesan politik dalam media cetak pada masa pemilu 1999). Makara Human Behavior Studies in Asia, 8(1), 21–32.
Heryanto, G. G. (2018). Media Komunikasi Politik. IRCISOD.
MeNair, B. (2019). Pengantar komunikasi politik. Nusamedia.
Milana, R., & Muksin, N. N. (2021). ampanye Politik Calon Legislatif Perempuan (Studi Fenomenologi pada Pemilihan Umum 2019). KAIS Kajian Ilmu Sosial, 2(1), 158–168.
Muchtar, K. (2016). Komunikasi politik dan pembentukan citra partai. Jurnal Ilmu Komunikasi, 14(2), 136–147.
Mudana, I. G. A. M. G. (2020). Komunikasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdasarkan Pendekatan Saintifik (Problem Based Learning) Berfalsafah Tri Hita Karana Di Kelas VII Sekolah Menengah Ertama Negeri 2 Singaraja. Sadharananikarana: Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu, 2(1), 251-261. Retrieved from https://e-journal.iahn-gdepudja.ac.id/index.php/SN/article/view/225
Muhammad, F., & Pratiwi, A. F. (2015). Komunikasi Politik Pemerintahan Jokowi-Jk Dalam Perspektif Media. Jurnal Dakwah Tabligh, 16(2), 159–169.
Mulyana, D. D. (2002). Analisis Framing Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media. Lkis Pelangi Aksara.
Muslimin, K. (2019). Buku ajar komunikasi politik. Unisnu Press.
Nasution, Z. (2007). Bahasa sebagai alat komunikasi politik dalam rangka mempertahankan kekuasaan. Sodality: Jurnal Sosiologi Pedesaan, 1(3).
Nurhidayat, I., & Garis, R. R. (2023). Trend Komunikasi Politik Di Media Sosial. Jurnal Lanskap Politik, 1(2), 1–24.
Nurussa’adah, E., & Sumartias, S. (2017). Komunikasi Politik Partai Keadilan Sejahtera (PKS) dalam Keterbukaan Ideologi. Jurnal Kajian Komunikasi, 5(1), 43–52.
Poerwadi, H. (2011). Sistem Demokrasi: Marketing Politik dan Jaminan Kebenaran Informasi. Jurnal Studi Pemerintahan, 2(1).
Pora, S., Qodir, Z., & Purwaningsih, T. (2021). Menangkal Politik Identitas: Analisis Kemenangan HT-Zadi pada Pemilihan Bupati Kepulauan Sula Tahun 2015. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(1), 18–34.
Prasetya, I. Y. (2011). Pergeseran peran ideologi dalam partai politik. Jurnal Ilmu Politik Dan Ilmu Pemerintahan, 1(1), 30–40.
Pureklolon, T. P. (2016). Komunikasi politik. Gramedia Pustaka Utama.
Rachmiatie, A., Hasbiansyah, O., Khotimah, E., & Ahmadi, D. (2013). Strategi komunikasi politik dan budaya transparansi partai politik. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 29(2), 123–132.
Rahmat, S. T. (2016). Agama Dan Konflik Sosial. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 8(1), 132–143. https://doi.org/10.36928/jpkm.v8i1.99
Sudrajat, T. (2016). Penerapan Manajemen Strategik Untuk Partai Politik Pada Era Demokratisasi: Tantangan, Permasalahan Dan Prospek. Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 13(2), 305–326.
Taufiqurrahman, M., & Amal, B. K. (2022). Integritas Komisi Pemilihan Umum (KPU) Dalam Mewujudkan Pemilu Berkualitas Dan Bermartabat. Jurnal Darma Agung, 30(2), 403–412.
Tinov, M., & Handoko, T. (2016). Strategi Politik: Preferensi Partai Politik Menghadapi Pemilu di Aras Lokal. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 15(25), 53–64.
Toboko, M. (2015). Peran Pendeta dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Masyarakat dalam Pemilu Legislatif di Kabupaten Halmahera Barat 20141. Politico: Jurnal Ilmu Politik, 2(6), 10–50.
Wardhani, P. S. N. (2018). Partisipasi politik pemilih pemula dalam pemilihan umum. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 57–62.
Yusuf, R. I. (2023). Komunikasi Politik: Seni dan Teori. Deepublish.
Published
2023-05-01
How to Cite
Andari, I. A. M. Y., & Wiguna, I. B. A. A. (2023). Pembelajaran Komunikasi Politik Menyambut Pemilihan Umum Serentak di Indonesia. Sadharananikarana: Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu, 5(1), 840-853. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sadharananikarana.v5i1.955
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>