Dukuh Siladri Kisah Seorang Pertapa Pada Cerita Rakyat Bali

(Perspektif Etnoekologi Sastra)

  • Luh Putu Sri Ariyani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Tuty Mariyati Universitas Pendidikan Ganesha
  • Nengah Bawa Atmadja Institut Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan

Abstract

This study examines the oral tradition of Dukuh Siladri, the Story of a Hermit in Balinese Folklore. The aim is to understand the ethnoecology of the story using content analysis combined with deconstruction tied to radical hermeneutics. The results of the study indicate that the ethnoecology or ethno-Palemahan in the story begins with the idea that nature recognizes three states: heaven (above), hell (below), and a mixed realm between heaven and hell (middle). Humans and other living creatures exist in a mixed realm, thus bound to heaven and hell. The ideal human aspiration is to realize heaven and avoid hell, by obeying religion at the level of thought, speech, and action. This pattern is applied to the relationship between humans and God/gods, guided by ethno-Parhyangan. Another application is to social structures, referring to ethno-Pawongan. In social structures, there are always humans who obey the principles of virtue or vice versa. Humans must side with virtue and at a certain point follow the wanaprastha way of life, namely becoming a hermit in the forest in preparation for realizing heaven in the upper world. The application of religion to human relations with the natural environment is very important. For example, forests consisting of flora and fauna must be treated as friends based on compassion, because they can help humans in times of joy and sorrow. The purity and preservation of the natural environment must be maintained through bhuta yajnya.

References

Adnyana, Nyoman Mider. 2014. Sri Guru Phitam (Guru Adalah Bapak, Ibu dan Brahman), Surabaya: Paramita.
Anandamurti, Sri Sri. 2006. Namah Sivaya Santaya. [Penerjemah I Dewa Gde Malih]. Surabaya: Paramita.
Ariyani, Luh Putu dan Tuty Maryati. 2022. Media Tradisional sebagai Agen Pendidikan pada Masyarakat Bali. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Atmadja, Nengah Bawa, Anantawikrama Tungga Atmadja, dan Tuty Maryati, 2017. Agama Hindu, Pancasila, dan Kearifan Lokal Fondasi Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Larasan.
Atmadja, Nengah Bawa, Anantawikrama Tungga Atmadja, dan Tuty Maryati. 2015. [Ngeben + Memukur] = [Tubuh = Api] + [Uparengga + Mantra] = [Dewa Pitara = Surga]. Yogyakarta: Paranita.
Atmadja, Nengah Bawa, Anantawikrama Tungga Atmadja, Luh Putu Ariyani, dan Tuty Mariyani, 2025. Sistem Sosiokultural dalam Perspektif Tri Hita Karana. Singaraja: Institut Agama Hindu Negeri Singaraja Bali.
Atmadja, Nengah Bawa. 2010. Ajeg Bali Gerakan, Identitas Kultural, dan Globalisasi. Yogyakarta: LKiS.
Atmadja, Nengah Bawa. 2020. Kajian Postgenerik terhadap Tri Hita Karana pada Masyarakat Bali. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Damajanti, Irma. 2006. Psikologi Seni Sebuah Pengantar. Bandung: PT Kiblat Buku Utama.
Darmayasa. 2008. Bhagawata Purana tentang Neraka. Surabaya: Penerbeit Paramita.
Dass, Ram. 2007. Jalan Menuju Tuhan Melaksanakan Gita dalam Hidup Sehari-Hari. [Penerjemah Sang Ayu Putu Renny dan Putu Edy]. Jakarta: Media Hindu.
Endraswara, Suwardi. 2013. Metodologi Penelitian Sastra Epistemologi, Model, Teori, dan Aplikasi. Jakarta: PT Buku Seru.
Freud, Sigmun. 2006. Pengantar Umum Psikoanalisis. [Penerjemah Haris Setiowati]. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fromm, Eric. 2007. Cinta, Seksualitas, dan Matriarki Kajian Komprehensif tentang Gender. [Penerjemah Pipiet Maizier]. Yogyakarta: Jalasutra.
Ginarsa, Ktut. 2002. Atma Prasangsa. Denpasar: CV. Kayu Mas.
Harshananda, Svami. 2007. Dewa-Dewa Hindu. [Penerjemah I Wayan Maswinara]. Surabaya: Paramita.
Kamajaya. 1986. Dukuh Siladri Kisah Seorang Pertapa Cerita Rakyat Bali. Yogyakarta; U.P. Indonesia.
Karmini, Ni Nyoman, dkk. ed. 2013. Menguarai Tradisi Lisan Merajut Pendidikan Karakter. Denpasar: Cakra Mas.
Madrasuta, Ngakan Made. 2010. Tuhan Agama dan Negara. Jakarta: Media Hindu.
Madrasuta. Ngakan Made. 2005. Saya Beragama Hindu. Jakarta: Media Hindu.
Picard, Michel. 2020. Kebalian Konstruksi Ideologis Identitas Bali. [Penerjemah Feybi Mokoginta]. Jakarta: KPG (Kepustakaan Populer Gramedia).
Prabhavananda, Swami. 2006. Agama Veda dan Filsafat. [Penerjemah I Nyoman Ananda]. Surabaya: Paramita.
Pudentia MPSS. 2013. “Pendidikan Kajian Tradisi Lisan di Indonesia”. Dalam Ni Nyoman Karmini dkk. ed. Menguarai Tradisi Lisan Merajut Pendidikan Karakter. Denpasar: Cakra Mas. Halaman 3-9.
Purwanto, Bambang. 2013. “Belajar dari Afrika: Tradisi Lisan Sebagai Sejarah dan Upaya Membangun Historiografi bagi Mereka yang Terbaikan”. Dalam Jan Vansina, Tradisi Lisan sebagai Sejarah. [Penerjemah Astrid Reza, dkk.). Yogyakarta: Ombak. Halaman xxii-xxxv.
Putra, Ngakan Putu. 2015. Kebijaksanaan Weda untuk Hidup Bahagia. Jakarta: Media Hindu.
Sankaracharya. 2014. Atmabodha Pengetahuan Diri untuk Kedamaian Tertinggi. [Gede Ngurah Ambara dan Gede Palguna Reganata]. Jakarta: Media Hindu.
Suaka, I Nyoman. 2013. “Sambutan Dekan Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni IKIP Saraswati Tabanan”. Dalam Ni Nyoman Karmini dkk. ed. Menguarai Tradisi Lisan Merajut Pendidikan Karakter. Denpasar: Cakra Mas. Halaman iii-iv.
Umar, Nasaruddin. 201. Argumen Kesetaraan Gender Perspektif Al-Quran. Jakarta: Dian Rakyat.
Vansina, Jan. 2014. Tradisi Lisan sebagai Sejarah. [Penerjemah Astrid Reza, dkk.). Yogyakarta: Ombak.
Windia, Wayan P. 1989. Danda Pacamil Cacatan Populer Istilah Hukum Adat Bali. Denpasar: Upada Sastra.
Published
2025-12-01
How to Cite
Ariyani, L., Mariyati, T., & Atmadja, N. B. (2025). Dukuh Siladri Kisah Seorang Pertapa Pada Cerita Rakyat Bali. Widya Sandhi, 16(2), 98-118. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/ws.v16i2.3071

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.