MODERASI BERAGAMA SOLUSI HIDUP RUKUN DI INDONESIA
Abstract
This research aims to find out the definition and concept of religious moderation, factors that influence religious moderation, the impact of religious moderation, efforts to promote religious moderation and shortcomings and obstacles in implementing religious moderation. This research uses a literature review with qualitative analysis using a critical analysis model. The results of this study are Encouraging interfaith dialogue, Improving multicultural education, encouraging interfaith cooperation, encouraging religious leaders to play an active role in promoting the values of religious moderation and building interfaith cooperation and increasing individual awareness.
References
Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia Religious Moderation in Indonesia ’ S Diversity. Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.
Arafah, S. (2020). Moderasi Beragama: Pengarusutamaan Kearifan Lokal Dalam Meneguhkan Kepelbagaian (Sebuah Praktik Pada Masyarakat Plural). Mimikri, 6(1), 58–73.
Ardhana, J. M. (2022). Moderasi Antar Umat Beragama dalam kajian Ilmu Kewarganegaraan. JPK Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(2), 36–46.
Faisal, M. (2020). Manajemen pendidikan moderasi beragama di era digital. ICRHD: Journal of Internantional Conference on Religion, Humanity and Development, 1(1), 195–202.
Fakhiratunnisa, S. A., Arista, V. A., Widopuspito, A., Ningrum, T. K., & Firdaus, A. A. (2022). Pluralisme dan Integrasi Agama dalam Kebhinekaan dan Keberagaman Indonesia. TSAQOFAH, 2(1), 67–79.
Faozan, A. (2022). Wacana Intoleransi dan Radikalisme dalam Buku Teks Pendidikan Agama Islam. Penerbit A-Empat.
Gunada, I. W. A., Yasa, I. M. A., Wiguna, I. B. A. A., Pramana, I. B. K. Y., Rudiarta, I. W., Budiarsana, G. P., & Mudita, I. M. A. (2023). Moderasi Beragama: Bentuk Habituasi dan Aktualisasinya serta Kendala dan Hambatannya dalam Pendidikan Agama Hindu di Sekolah Menengah Atas. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 6(1), 41–55.
Harmi, H. (2022). Analisis kesiapan program moderasi beragama di lingkungan sekolah/madrasah. JPGI : Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 7(1), 89–95.
Henrawan, H. (2019). Membangun Pluralisme Dalam Bingkai Islam. Jurnal Publikasi, 1(1).
Jamaluddin, J. (2022). Implementasi Moderasi Beragama Di Tengah Multikulturalitas Indonesia. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 1-13.
Jubba, H., Sahide, A., Tohirin, T., Aziz, A. N., & Lawelai, H. (2022). Upaya Meneguhkan Paham Moderasi Di Kalangan Pemuda. JMM Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(4), 3292–3303.
Keban, Y. B., & Leton, S. S. (2023). Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Wawasan Kebangsaan Pada Era Disrupsi Di SD Inpres Ekasapta Larantuka. NALAR: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 1–8.
Kurnia Muhajarah, M. S. I. (2022). Dimensi Islam dan Moderasi Beragama: Mewujudkan Islam yang Damai, Toleran dan Inklusif. Haura Publishing.
Lubis, H. R. (2021). Merawat Kerukunan: Pengalaman di Indonesia. Elex Media Komputindo.
Masamah, U. (2016). Pendidikan Islam, Pendidikan Politik, dan Dialog Antar Umat Beragama di Indonesia. Fikrah, 4(1), 1–19.
Meliani, F., Muhammad Iqbal, A., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2020). Konsep Moderasi Islam dalam Pendidikan Global dan Multikultural di Indonesia. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(2), 261–277. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i1.130
Muhtarom, A., Fuad, S., & Latif, T. (2020). Moderasi Beragama: Konsep, Nilai, dan Strategi Pengembangannya di Pesantren. Yayasan Talibuana Nusantara.
Ola, D. D., & Atasoge, A. D. (2022). Resiprositas Di Kalangan Pelajar Kota Larantuka: Inspirasi Moderasi Beragama Bagi Kaum Muda. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 1(2), 34–48.
Qowaid, Q. (2013). Gejala Intoleransi Beragama Di Kalangan Peserta Didik Dan Upaya Enanggulangannya Melalui Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Dialog, 36(1), 71–86.
Rahayu, L. R., & Lesmana, P. S. W. (2020). Potensi Peran Perempuan dalam mewujudkan moderasi beragama di Indonesia. Pustaka, 20(1), 31-37.
Rahman, K., & Noor, A. M. (2020). Moderasi Beragama di Tengah Pergumulan Ideologi Ekstremisme. Universitas Brawijaya Press.
Riada, M. R., & Manu, M. Y. (2022). Penguatan Moderasi Beragama Berbasis Pendekatan Pastoral Konseling. Transformasi: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 40–48.
Saihu, M. (2019). Merawat Pluralisme Merawat Indonesia (Potret Pendidikan Pluralisme Agama Di Jembrana-Bali). Deepublish.
Saumantri, T. (2022). Konstruksi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Perspektif Filsafat Agama. Jurnal Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 24(1), 164–180.
Shihab, M. Q. (2019). Wasathiyyah Wawasan Islam tentang Moderasi Beragama. Lentera Hati Group.
Subhi, M., HASANI, I., & YOSARIE, I. (2019). Promosi Toleransi Dan Moderasi Beragama. Jakarta: Pustaka Masyarakat Setara
Suharto, B. (2021). Moderasi Beragama; Dari Indonesia Untuk Dunia. Lkis Pelangi Aksara.
Suprianto, B. (2022). Ekstremisme dan solusi moderasi beragama di masa pandemi covid 19. Jurnal Studi Agama, 6(1), 42–55.
Umar, H. N. (2021). Islam Nusantara: Jalan panjang moderasi beragama di Indonesia. Elex Media Komputindo.
Yusuf, N., Willya, E., Mokodenseho, S., Yusriadi, Y., Tinggi, S., & Administrasi, I. (2021). The Implementation Of Religious Moderation Values In Islamic Education And Character Subject At State Senior High. 20(6), 1–16.
Zakiyah, Z. (2019). Moderasi Beragama Masyarakat Menengah Muslim: Studi Terhadap Majlis Taklim Perempuan di Yogyakarta. Harmoni, 18(2), 28–50.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).