PELATIHAN PUBLIC SPEAKING MELALUI MESATUA PADA ANAK USIA DINI

  • Bombang Sewu Ramon Bradah Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ida Bagus Alit Wiguna Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Nengah Sukendri Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
Keywords: Training Public Speaking, Mesatua, Early Childhood

Abstract

Public Speaking skills must be learned by children at an early age. This skill needs to be taught to children to help them be brave enough to communicate with people. This research activity aims to train children to have Public Speaking skills through mesatua, where this ability will certainly be useful for life at home and at school and work in the future. The purpose of this research was conducted to add Public Speaking skills through mesatua to early childhood. The method used in this research is descriptive qualitative using observation techniques, and documentation. The results of this study are that children are able and brave to come forward to tell stories well and confidently and become brave to speak in front of their friends. In addition, this activity brings benefits to them, namely increasing confidence in meeting and communicating with many people, adding insight into the history of Hinduism and increasing and preserving mesatua culture.

References

Anggreni, N. L. E. Y. (2023). Komunikasi Ritual Pawai Ogoh-Ogoh Sebagai Implementasi Dalam Tri Hita Karana. Widya Sandhi Jurnal Kajian Agama Sosial Dan Budaya, 14(1). https://doi.org/10.53977/ws.v14i1.671
Anggriani, D., Hamima, N. W., Azka, K. F. L., & Umara, N. S. (2022). Mengembangkan keterampilan berbicara dan rasa percaya diri melalui public speaking bagi anak panti asuhan Wisma Karya Bakti. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 1(1).
Arsini, N. W. A. (2020). Eksistensi satua bali sebagai media pendidikan karakter siswa di sd negeri 10 pedungan, denpasar selatan. VIDYA SAMHITA: Jurnal Penelitian Agama, 6(2).
Bangsawan, I., Eriani, E., & Devianti, R. (2021). Kegiatan Bercerita Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Smart Kids Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(1).
Brata, I. B. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Gending Rare sebagai Upaya Melestarikan Kearifan Lokal Bali. Diakronika, 19(1), 66–79.
Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai cermin kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2).
Dewi, S. (2022). Upaya Meningkatkan Penguasaan Keterampilan Berbahasa Asing Melalui Metode Memorize-Speak Up-Habituation. EDUCARE : Jurnal Ilmu Pendidikan, 01(01), 28–42.
Emzir. (2012). Metodologi penelitian kualitatif analisis data. Jakarta: Raja Grafindo.
Hairina, Y. (2016). Prophetic parenting sebagai model pengasuhan dalam pembentukan karakter (akhlak) anak. Jurnal Studia Insania, 4(1), 79–94.
Ismaya, I., Elihami, E., & Galib, A. A. C. (2022). Pendidikan Literasi Komunikasi: Membangun Karakter Anak Usia Dini Melalui Komunikasi yang Efektif. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1148–1153.
Karmilah, S. (2019). Konsep Dan Dinamika Komunikasi Antarbudaya di Indonesia. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 4(1), 41–56.
Khasanah, U., & Suparman, M. A. (2022). Model pembelajaran keterampilan berbicara anak usia dini menggunakan big book: Konsep dan aplikasinya. Prenada Media.
Krisna Ari, I. A. D., & Nuriarta, I. W. (2023). Pelatihan Menggambar Ilustrasi Cerita Rakyat untuk Pengembangan Karakter Anak-Anak Sekolah Dasar di Bali. Bakti Budaya, 6(1). https://doi.org/10.22146/bakti.6697
Kusumasanthi, D., Wiguna, I. B. A. A., & Puspawati, S. (2023). Eksistensi Filsafat Komunikasi Di Era Digital. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 2(1). https://doi.org/10.53977/jsv.v2i1.981
Leong, L. M., & Ahmadi, S. M. (2017). An Analysis Of Factors Influencing Learners’english Speaking Skill.
Lestari, A., Syaikhu, A., & Nugraheny, D. C. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan komunikasi melalui metode bercerita di PAUD Nusa Indah Ceria. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.
Mahadi, U. (2021). Komunikasi pendidikan (urgensi komunikasi efektif dalam proses pembelajaran). JOPPAS: Journal of Public Policy and Administration Silampari, 2(2), 80–90.
Maulany, N. N., & Jelantik, S. K. (2023). Komunikasi Politik Dalam Konteks Sejarah. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 2(2). https://doi.org/10.53977/jsv.v2i2.1313
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2002). The Qualitative Researchers Companion: Reflections and Advice. In The Qualitative Researchers Companion.
Muchtar, K., Koswara, I., & Setiaman, A. (2016). Komunikasi antar budaya dalam perspektif antropologi. Jurnal Manajemen Komunikasi, 1(1).
Muslimin, K., Kom, M. I., & Maswan, M. M. (2021). Kecemasan Komunikasi: Mengatasi Cemas Berkomunikasi di Depan Publik. Unisnu Press.
Nurcandrani, P. S., Asriandhini, B., & Turistiati, A. T. (2020). Pelatihan public speaking untuk membangun kepercayaan diri dan keterampilan berbicara pada anak-anak di sanggar ar-rosyid purwokerto. ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(01), 27–32.
Puspita, R. Y. (2017). Cara Praktis Belajar Pidato, MC, dan Penyiar Radio. Anak Hebat Indonesia.
Putritami, T. L., & Bhinekawati, R. (2020). Membangun Kemampuan Komunikasi Generasi Muda: Pendidikan Informal di Kampus Diakoneia Modern (KDM). Jurnal Karya Untuk Masyarakat (JKuM), 1(2), 203–221.
Rozana, S., Wulan, D. S. A., & Hayati, R. (2020). Pengembangan Kognitif Anak usia dini (teori dan praktik). EDU Publisher.
Rustan, A. S., & Hakki, N. (2017). Pengantar ilmu komunikasi. Deepublish.
Sari, A. A. (2017). Komunikasi antarpribadi. Deepublish.
Sirait, C. B. (2016). The power of public speaking. Elex Media Komputindo.
Sudiartawan, I. W., & Sutama, I. W. (2022). Komunikasi Budaya Dalam Tradisi Ngelowong Masyarakat Sasak Wetu Telu Di LomboK. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 1(2). https://doi.org/10.53977/jsv.v1i2.762
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue March).
Sukertiasih, L., Wirani, I. A. S., & Martha, I. N. (2015). Seseleh Kawigunan (Fungsi) Lan Suksman (Makna) Gending Rare Ring Buku Edisi Gending-Gending Bali (Sekar Rare) Druwen Dinas Pendidikan Kabupaten Buleleng Warsa 2003. Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha, 2(1).
Tanfidiyah, N., & Utama, F. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(3), 9–18.
Wastawa, I. W. (2019). Identitas Tokoh Pan Balang Tamak Dalam Teks Dan Konteks Masyarakat Bali. Jayapangus Press Books, i–375.
Wiguna, I. B. A. A., Ariyanti, A., Antari, I. A. N. Y. D. A., Yolandita, Y., Dewi, L., & Pujiani, P. (2023). Strategi Menstimulasi Perkembangan Bahasa Anak Melalui Metode Bercerita. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2). https://doi.org/10.53977/kumarottama.v2i2.839
Published
2024-05-26