OPTIMALISASI KEMAHIRAN PEMBAWA ACARA YANG TERAMPIL MELALUI PRAKTIK PUBLIC SPEAKING
Abstract
This research aims to optimize the ability of students to be ready to face the demands of communication in the contemporary era. The research location is on the campus of the Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram. This research is designed in qualitative descriptive, using Constructivism theory and Public Communication theory. The results showed that the learning dynamics describe a dynamic, learner-centered process, and focus on deep understanding so that students become active, critical, and independent, while understanding that learning is not only about accumulating facts, but also about meaningful knowledge construction. Communication ethics plays an important role in building individuals as presenters based on moral norms and principles that govern how to speak, listen, and interact with others. Through the practice of public speaking as an optimization of proficiency in communication helps students become presenters by developing speaking skills, overcoming stage anxiety, understanding the audience, and stimulating creativity in communication. Good self-expression makes the host more skillful and effective so as to create a connection with the audience, make communication more interesting, and express commitment to the message conveyed.
References
Ambarwati. (2022). Metode Penelitian Kualitatif (1st ed.). Al Qalam Media Lestari.
Ardiansyah, M. (2020). Pemanfaatan Aplikasi KAHOOT! Sebagai Media Pembelajaran Matematika Kreatif. Jurnal Matematika Ilmiah, 6(2), 145–155. https://doi.org/https://doi.org/10.33222/jumlahku.v6i2.1136
Bonarja, P. (2020). Ilmu Komunikasi: Sebuah Pengantar. Yayasan Kita Menulis.
Daherman, Yudi, D. (2021). Pengaruh Metode Storytelling terhadap Kemampuan Public Speaking Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi di Kota Pekanbaru. Jurnal Riset Komunikasi, 4(2), 313–328.
Daherman Yudi, Moekahar Fatmawati, dkk. (2022). Komunikasi Anak Muda untuk Perubahan Sosial.
Edy, P. (2016). Dasar-dasar Perancangan Evaluasi Pembelajaran. Media Akademia, Yogyakarta.
Fathoni, T., Munazatun, E., & Setiani, L. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Public Speaking Pemuda Sragi Ponorogo. Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 2(1), 23–32. https://doi.org/https://doi.org/10.37680/amalee.v2i1.581
Indriyani, N. P. T., & I Wayan Wirata, Made Sudarma, I. W. S. (2022). Komunikasi Anggota Komunitas Lombok Influencer Dalam Meningkatkan Brand Awareness Umkm Hindu Di Kota Mataram. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 1(1), 15–24.
Jelantik, S. K. (2021). Optimalisasi Public Speaking Pembina Pasraman Melalui Metode Pelatihan Dharma Wacana. In Resolusi Pasraman Era Kekinian.
Junaedi, F. (2019). Etika Komunikasi di Era Siber : Teori dan Praktik. PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.
Komala, D. N. L. M. L., Widana, I. N. M., & Patni, G. A. S. (2023). Komunikasi Antar Personal Dalam Pembiasaan Sopan Santun Di Pasraman Kota Mataram. Sadhananikarana, 5(2), 854–863.
Kurniawan, A. D. (2024). Teori Komunikasi Pembelajaran (Ari Yanto (ed.); Pertama). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI.
Muhtarom, H., & Kurniasih Dora, A. (2020). Pembelajaran Sejarah Yang Aktif, Kreatif dan Inovatif Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bihari: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(1), 29–36.
Oktavianti, R., & Rusdi, F. (2019). Belajar Public Speaking sebagai Keterampilan yang efektif. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(1), 117–122.
Putra, I. P. G. U. U., & Sayu Kadek Jelantik, I. B. D. W. A. (2024). Komunikasi Efektif Public Relations Dalam Meningkatkan Kinerja Dan Pelayanan Prima (Studi Kasus Pada Kantor Kementerian Agama Kabupaten Lombok Barat). Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 3(1), 15–28.
Rahmayanti, S., Asbari, M., & Fajrin, S. F. (2024). Pentingnya Public Speaking guna Meningkatkan Kompetensi Komunikasi Mahasiswa. Journal of Information Systems And Management, 03(03), 11–14. https://doi.org/https://doi.org/10.4444/jisma.v3i3.981
Selwen, P., & Lisniasari, S. R. (2021). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Kemampuan Public speaking Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Buddha Dan Isu Sosial Kontemporer, 3(2), 63–69.
Sirajul, F. Z. D. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69–87. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/satwika.v5i1.15550
Suardana. I Ketut Putu, & Janarta, I. M. I. (2023). Strategi Komunikasi Dalam Meningkatkan Sradha Dan Bhakti Brahmacari Pasraman Di Era Disrupsi. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 2(1), 1–12.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta, Bandung.
Sukma, A. (2018). Bukan Speaking Biasa. Laksana, Yogyakarta.
Surayya, S. T. A., Asrobi, M., & Prasetyaningrum, A. (2020). Pendampingan public speaking pada tutor lembaga kursus bahasa Inggris. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 70–79. https://doi.org/10.29408/ab.v1i2.2724
Wakhyudi, Y. (2019). Kiat Praktis Kuasai Public Speaking. Checklist, Yogyakarta.
Yasa, I. K. W. P. (2023). Strategi Komunikasi Dalam Pengelolaan Dan Penataan Kawasan Wisata Kuta Menjelang MOTOGP. Jurnal Paryataka, 2(1), 128–142.
Yasir. (2020). Pengantar Ilmu Komunikasi. Deepublish, Yogyakarta.
Yoga, P. I. P., & Putra, I. N. B. A. (2021). Strategi Komunikasi Synchronous-Asynchronous Guru Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Daring Pandemi COVID-19. Sadhananikarana, 3(2), 477–489.