ANALISIS NARATIF PADA KONTEN FILOSOFI HINDU PADA TIGA RELIEF CANDI KIDAL DI AKUN YOUTUBE ASISI CHANNEL

  • Ahmad Toni Universitas Budi Luhur
Keywords: Naratif Analysis, Hinduism Filosofi, Kidal Temple Reliefs

Abstract

This research is a narrative analysis research on YouTube Social media by analyzing the content on the Asisi Channel. The method used in this research is narrative analysis. The results of the study show that there are two narratives related to the narrative of the three sacred areas in the temple, namely: the Jaba Mandala, the madya mandala, and Utama mandala. Second, the narrative about the mythological Garuda as a warrior who feed his mother, Dewi Winata from the slavery of the Naga (Dewi Kadru) which contains Hindu philosophical values and is applied in the Indonesia government system.

References

Duwijo & Darta, I Ketut. 2014. Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti. Jakarta. Pusat Kurikulum dan Perbukua Balitbang Kemendikbud.
Eriyanto (2014) Analisis Naratif : Dasar-Dasar dan Penerapannya dalam Analisis Teks Berita Media. Jakarta: prenada media
Fikri, A. I. (2018) ‘Analisis Struktur Naratif Dan Unsur Sinematik Film Yakuza Apocalypse Karya Takahashi Miike’, jurnal eprints.undip
Kaplan AM, Haenlein M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons.
Rahmawati, Femi Eka. 2019. Meneroka Garuda Pancasila dari Kisah Garudeya , Sebuah Kajian Budaya Visual. UB Press.
Sugiyono (2012) Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). edisi kedu. Bandung: Alfabeta.
Utami, Indah Wahyu Puji, Jati. Slamet Sujud, Sapto Ari (2018). Relief Candi Kidal Sebagai Inspirasi Pengembangan Motif Batik Khas Desa Kidal Untuk Pemberdayaan Masyarkat). Jurnal Parksis dan Dedikasi Sosial. Universitas Negeri Malang.
Internet:
Kominfo: pengguna internet di Indonesia 63 Juta Orang. https://kominfo.go.id/index.php/content/detail/3415/Kominfo+%3A+Pengguna+Internet+di+Indonesia+63+Juta+Orang/0/berita_satker, diakses 18 Maret 2022.
94% Orang Indonesia Akses Youtube dalam satu bulan terakhir, https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/02/17/94-orang-indonesia-akses-youtube-dalam-satu-bulan-terakhir. Diakses 17 Maret 2022.
Published
2022-05-31