Peningkatan Kesadaran Sosial-Religius Pada Remaja Hindu Melalui Keterlibatan Akademisi Di Banjar Buana Sari Desa Stowe Brang, Sumbawa

  • Putu Wisnu Guna Dharma IAHN Gde Pudja Mataram
  • I Gusti Ayu Puji Susanti Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Made Suardani Putri Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Susilo Edi Purwanto Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Anak Agung Istri Anom Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram

Abstract

This article discusses the strategic role of academics in enhancing the socio-religious awareness of Hindu communities in Banjar Buana Sari, Stowe Brang Village, Sumbawa. The improvement of this awareness involves a youth engagement model through community service activities based on Balinese script literacy, strengthening educational motivation, and training in formulating the articles of association and bylaws of the sekaha teruna youth organization. These initiatives demonstrate a significant impact on the understanding, participation, and internalization of socio-religious aspects among Hindu adolescents.The methods applied include training, lectures, and hands-on practice. The results show an increase in Balinese script literacy skills, successful formulation of the articles of association and bylaws for the sekaha teruna, as well as openness toward improving educational awareness related to Hinduism. The impact of these activities includes a deeper understanding of Balinese script literacy, improved competency in developing organizational documents for Hindu youth groups, and greater awareness of the importance of youth education in creating a better future.

References

Ardika, I. W. (2018). Bali: Cultural Identity and Tourism. Udayana University Press.
Artayasa, I. G. (2019). Pendidikan Hindu Berbasis Komunitas. Denpasar: Pustaka Bali.
Field, Tiffany. (2016). “Yoga Research Review.” Complementary Therapies in Clinical Practice.
Ginarsa, I. W. (2020). Peran Akademisi dalam Penguatan Kehidupan Beragama. Jakarta: Dharma Widya Press.
Gorda, I. G. (2017). Pendidikan Hindu dan Pembangunan Karakter. Denpasar: Pustaka Bali Post.
Hasibuan, M. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Permendikbud Nomor 37 Tahun 2018 tentang Kompetensi Dasar Pendidikan Agama Hindu.
Kementerian Dalam Negeri RI. (2018). Permendagri No. 18 Tahun 2018 tentang Lembaga Kemasyarakatan Desa.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: SAGE.
Patanjali. (1990). The Yoga Sutras of Patanjali. Sri Swami Satchidananda.
Peraturan Gubernur Bali Nomor 80 Tahun 2018 tentang Pelindungan dan Penggunaan Bahasa, Aksara, dan Sastra Bali.
Permendagri No. 57 Tahun 2017 tentang Pendaftaran dan Pengelolaan Sistem Informasi Organisasi Kemasyarakatan Robbins, S. P., & Coulter, M. (2018). Management. Pearson Sudharta, T. R. (2018). Pendalaman Ajaran Hindu. Surabaya: Paramita.
PHDI. (2016). Pedoman Pembinaan Umat Hindu. Parisada Hindu Dharma Indonesia Pusat.
Putra, I. N. D. (2019). Literasi budaya dan revitalisasi aksara Bali. Jurnal Kebudayaan Bali, 11(2), 45–56.Surpha, I. W. (2020). Regenerasi Pendidikan Hindu. Denpasar: Pustaka Larasan.
Saraswati, Swami Satyananda. (2008). Asana Pranayama Mudra Bandha. Bihar School of Yoga
Sudarma, I. K. (2020). Pembelajaran aksara Bali berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan Bahasa Daerah, 5(1), 22–34.
Sugiardianti, N. K., Utami, S. T., Yudani, N. K., Adnyana, M. S., Amelia, N. L. T., Dewi, N. P. A. A., ... & Narayanti, P. S. (2024). Peranan Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata dalam Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Edukasi, Teknologi, dan Budaya di Kecamatan Mepanga. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 6(1.1), 478-485.
Supriatna, E. (2020). Metode pembelajaran partisipatif dalam pemberdayaan masyarakat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 12–21.
Suryadarma, I. K. (2019). Penguatan nilai dharma melalui metode pembelajaran dialogis. Jurnal Pendidikan Agama Hindu, 7(1), 55–67.
Titib, I. M. (2003). Teologi dan Filsafat Hindu. Surabaya: Paramita.
Undang-Undang No. 17 Tahun 2013 tentang Organisasi Kemasyarakatan.
Vivekananda, Swami. (1997). Raja Yoga. Advaita Ashrama Wiana, I. K. (2017). Makna Upacara dalam Kehidupan Umat Hindu. Denpasar: CV Kayumas.
Wiana, I. K. (2017). Aksara Bali dan Sistem Penulisannya. Denpasar: Kayumas Agung.
Yusdianto. (2019). Penguatan tata kelola organisasi melalui regulasi internal. Jurnal Ilmu Administrasi, 16(2), 45–56.
Published
2025-12-01
How to Cite
Dharma, P., Susanti, I. G. A. P., Putri, N. M. S., Purwanto, S. E., & Anom, A. A. I. (2025). Peningkatan Kesadaran Sosial-Religius Pada Remaja Hindu Melalui Keterlibatan Akademisi Di Banjar Buana Sari Desa Stowe Brang, Sumbawa. Widya Sandhi, 16(2), 140-153. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/ws.v16i2.3253

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.