KOMUNIKASI PARIWISATA EDUKATIF DALAM PENGUATAN KESADARAN BUDAYA LOKAL PADA ANAK USIA DINI DI PRATAMA WIDYALAYA DHARMA KUMARA
Abstract
This study aims to examine educational tourism communication in strengthening local cultural awareness among early childhood students at Pratama Widyalaya Dharma Kumara, Mataram City. The research employed a descriptive qualitative method through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that educational tourism communication is implemented through the introduction of folklore, traditional games, and visits to local cultural destinations. Children actively engage in experience-based activities that reinforce their sense of identity, pride, and concern for local culture. The study formulates a direct interaction-based communication model that involves teachers, educational media, and experiential learning approaches. This model effectively builds cultural awareness from an early age while supporting the promotion of educational tourism. The findings are expected to serve as a reference for the development of educational tourism programs in other early childhood institutions
References
Al-Ayouby, M. H. (2017). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini (Studi di PAUD dan TK Handayani Bandar Lampung) [Skripsi]. Universitas Lampung.
Arif, H. M., Munirah, M. P., Haluty, R., Harahap, S., & Umalihayati, S. (2024). Pendidikan Karakter Di Era Digital. CV Rey Media Grafika.
Chamdani, U. (2018). Komunikasi Dalam Pembangunan Destinasi Pariwisata. Deepublish.
Choirunnisa, I., & Karmilah, M. (2021). Strategi Pengembangan Pariwisata Budaya Studi Kasus: Kawasan Pecinan Lasem, Kampung Lawas Maspati, Desa Selumbung. Jurnal Kajian Ruang, 1(2), 89–109. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/kr
Fardiansyah, R. (2025). Strategi Komunikasi Pariwisata Dinas Pariwisata Palembang Dalam Meningkatkan Minat Wisatawan Ke Kota Palembang. Jurnal Ilmu Komunikasi Balayudha, 5(1), 33–42.
Hamara, A. N., Malihah, E., & Andari, R. (2024). Memperkuat Pendidikan Karakter Melalui Edukasi Wisata Berbasis Homestay. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1466–1476. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i2.6347
Harismi, A. (2020). Memahami Pengertian Anak Usia Dini dan Karakteristiknya. SehatQ.Com. https://www.sehatq.com/artikel/memahami-pengertian-anak-usia-dini-dan-karakteristiknya
Hayatri, M. A. S., & Prasetyo, H. (2021). Penelusuran Informasi Wisata Edukasi Menggunakan Media Sosial Instagram Melalui Hashtag #wisataedukasijogja. Kepariwisataan : Jurnal Ilmiah, 3, 153–161.
Mariani, N., Dampak, N. :, Pekan, P., Terhadap, K., & Budaya, L. (2024). Dampak Pameran Pekan Kebudayaan Terhadap Literasi Budaya. NAZHARAT: Jurnal Kebudayaan, 31(2), 184–193. http://nazharat.fah.uinjambi.ac.id/index.php/nazharat/
Pamungkas, A. (2023). Narasi dan Representasi Kearifan Lokal dalam Video Promosi Pariwisata The Heartbeat Of Toba. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 8(3), 278–297. https://doi.org/10.33633/andharupa.v8i3.5624
Prasetyo, H., & Nararais, D. (2023). Urgensi Destinasi Wisata Edukasi Dalam Mendukung Pariwisata Berkelanjutan Di Indonesia. Kepariwisataan : Jurnal Ilmiah, 17(2), 135–143.
Purwandari, E., Handayani, N., Agusta, O. L., Mabruria, A., & Haryanti, N. (2022). Peningkatan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini (AUD) Melalui Metode Bercerita. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(1), 47–55. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i1.11685
Purwantoro, T., & Sukirno, Z. L. (2023). Komunikasi Krisis Kebijakan Karantina Hotel Terhadap Citra Pariwisata. Journal of Tourism and Creativity, 7(2), 113. https://doi.org/10.19184/jtc.v7i2.43157
Putra, I. N. D., & Paturusi, S. A. (2017). Metamorfosis Pariwisata Bali: Tantangan Membangun Pariwisata Berkelanjutan. In Pustaka Larasan.
Quluuby, T. (2020). Penerapan Metode Mendongeng Dalam Mengembangkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Di PAUD Al-Amin Lembah Mukti Kabupaten Donggala. Palu: IAIN Palu.
Rochani, D. (2022). Strategi Layanan PAUD Holistik Integratif dalam Memenuhi Kebutuhan Esensial Anak di KB Tunas Harapan, Ponjong. Media Manajemen Pendidikan. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/mmp/article/view/12053
Safitri, A., & Wijayati, P. A. (2024). The Dynamics of Lawang Sewu: As a Railway Museum 2011-2023. Journal of Indonesian History. https://journal.unnes.ac.id/journals/jih/article/view/17005
Setyaningrum, L. Z., Rahmanto, A. N., & Suparno, B. A. (2022). Komunikasi Pariwisata Dalam Pengembangan Destinasi Wisata Di “Nepal Van Java” Dusun Butuh, Kabupaten Magelang. Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan (SNPK), 1, 94–103. https://doi.org/10.36441/snpk.vol1.2022.21
Sitepu, E., & Sabrin. (2020). Strategi Komunikasi Pariwisata Dalam Meningkatkan Minat Berwisata Di Sumatera Utara. JURNAL MASSAGE KOMUNIKASI, 9(1), 28–44.
Suardana, I. K. P. (2021). Pedoman Pengembangan Pasraman. Mataram: Gde Pudja Mataram Press.
Sudarso, S., Wardana, M. D. K., Zaenha, M. A. R., & ... (2024). Transformasi Pendidikan Usia Dini: Strategi Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Citra Sekolah dan Profesionalisme Guru PAUD. Jurnal Pengabdian …. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/Janayu/article/view/34856
Syifauzakia, Ariyanto, B., & Aslina, Y. (2021). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Batu: Literasi Nusantara.
Widaswara, R. Y., Suardana, I. K. P., & Jelantik, S. K. (2022). Analisis Konten Youtube Hindu Dharma Dalam Pengenalan Tri Murti Bagi Anak Usia Dini. Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 11–20.
Wirawan, P. E., & Octaviany, V. (2022). Pengantar Pariwisata. Nilacakra.