ANALISIS SWOT PADA PENJUALAN KONSINYASI SEBAGAI UPAYA PENGEMBANGAN UMKM HINDU DI PASAR KARANG JASI
Abstract
This research aims to obtain a description of consignment sales at Karang Jasi Market. The focus of the problem is analyzing the strategies implemented by Consignment Sales, internal external conditions and priority strategies according to business environmental conditions. This research design uses a descriptive qualitative approach. Primary research data was obtained through observation, interviews and documentation methods. Secondary research data was obtained through journals that support this research. The analytical media used were SWOT analysis of the IFAS, EFAS, IE matrices and QSPM matrices. The results of this research show that consignment sales at Karang Jasi Market utilize consignment sales to gain profits, overcome competition, increase product variants, maintain good relationships with consignors. The results of the IFAS and EFAS matrices show that the internal and external conditions of consignment sales at Karang Jasi Market are in a state of growth and development (Grow and Build) with the IE Matrix of Consignment Sales at Karang Jasi Market describing internal conditions in strong conditions and external conditions in high conditions. After going through three stages of analysis, Input Stage, Matching Stage and Decision Stage, the priority strategy in the QSPM matrix shows the priority strategy on strengths and opportunities to seize opportunities and overcome existing competitive threats.
References
Ajif, P. (2013). Pola Jaringan Sosial pada Industri Kecil Rambut Palsu di Desa Karangbanjar, Kecamatan Bojongsari, Kabupaten Purbalingga. Jurnal Penelitian, 31–40. https://eprints.uny.ac.id/18100/5/BAB III 09.10.033 Aji p.pdf
Arfianti, A. (2017). Analisis SWOT Dalam Meningkatkan Daya Saing Pada PT. Trimega Syariah Kantor Cabang Makassar. 32.
Bimajaya. (2024). Gambaran Umum Kota Mataram. https://dpmptsp.mataramkota.go.id/node/page/detail/48
Dian Cahyana, Nurul Isnaini, & Carmidah Carmidah. (2023). Mekanisme Penjualan Produk Dengan Sistem Konsinyasi Pada Pelaku Usaha Keripik Singkong Di Desa Sendang Agung Bandar Mataram. CEMERLANG : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 3(2), 01–07. https://doi.org/10.55606/cemerlang.v2i2.1042
Dian, W. (2017). Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian Kualitatif, 17, 43. http://repository.unpas.ac.id/30547/5/BAB III.pdf
Fiqri, M. R., & Yulianti, F. (2020). Analisis Strategi Pemasaran “Kue Kering Mpo Yatie” Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Umkm Di Martapura. 4.
Handayani, S. (2018). Analisis Potensi Hasil Penjualan Terhadap Kelancaran Pembayaran Barang Konsinyasi Pada Toko Pakaian Pd. Pasar Tingkat Lamongan. Jurnal Akuntansi, 3(3), 863. https://doi.org/10.30736/jpensi.v3i3.189
Hasibuan, S., & Amela, F. (2019). Implementasi Quantitative Strategic Planning Matrix ( Qspm ) Dalam Merencanakan Strategi Pemasaran Pada Usaha Minuman Happy Bubble Drink Di Kota Binjai. Jurnal Bisnis Administrasi (BIS-A), 08(c), 26–36.
Hilfanisa, G. (2022). Analisis Strategi Pengembangan UMKM Dalam Upaya Meningkatkan Perekonomian Pedagang Menurut Perspektif Ekonomi Syariah. 1–114. http://www.ifpri.org/themes/gssp/gssp.htm%0Ahttp://files/171/Cardon - 2008 - Coaching d’équipe.pdf%0Ahttp://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/%0Ahttps://doi.org/10.1080/23322039.2017
Ii, B. A. B., & Swot, A. (2015). B.131.18.0075-05-Bab-Ii-20220223013153. 2008, 8–22.
Jalaluddin, & Ulfiyani, N. (2020). Penjualan Konsinyasi Pada Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Di Kota Lhokseumawe Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 6(2), 190–211. https://doi.org/10.24815/jped.v6i2.17293
Julianto, S. (2018). Bab III - Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 1, 32–41.
Megasurya, D. H. (2019). 13.23.0001 Daniel Holy Megasurya (1.17)..pdf BAB III. 24–28.
Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. JURNAL ILMIAH KESEHATAN MASYARAKAT : Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151. https://doi.org/10.52022/jikm.v12i3.102
Pratiwi, R. (2018). Strategi Pengembangan Usaha Rengginang Pulut Dengan Metode Analisis Swot. 98. http://repository.uinsu.ac.id/7465/1/SKRIPSI RISDA PRATIWI_EKI.pdf
Pratiwi, T., & Anita, W. F. (2023). Analisis Implementasi Dari Akuntansi Penjualan Konsinyasi Berdasarkan PSAK No.72 Pada Toko Azzura Jaya Kosmetik. Jurnal Akuntansi & Keuangan, 14(1), 31–46. http://dx.doi.org/10.36448/jak.v14i1.3042
Putri, S. F., & Rahim, W. F. (2022). Perancangan dan implementasi sistem informasi Penjualan Konsinyasi berbasis web pada umkm permata kurma. Jurnal TEDC, 16(8), 88–97.
Rangkuti. (2017). Analisis SWOT dalam Pemasaran. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 8–25.
Sugiarto. (2016). Analisis Faktor Eksternal dan Internal Sebagai Dasar Perumusan Strategi Bisnis UD Sekar Jati Star Jombang. 4(1), 1–23.
Sugiono. (2021). Analisis Perubahan Hemodinamik. Skripsi STT Kedirgantaraan Yogyakarta, 34–50.
Sugiyono, P. D. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Suparyanto dan Rosad (2015. (2020). Penerapan Andragogi pada program Kesetaraan Paket C untuk meningkatkan motivasi belajar di Sanggar Kegiatan Belajar Kota Tasikmalaya. Suparyanto Dan Rosad, 5(3), 248–253.
Surtini. (2022). Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian Kualitatif, 17, 43. http://repository.unpas.ac.id/30547/5/BAB III.pdf
Syahran, M. (2020). Membangun Kepercayaan Data dalam Penelitian Kualitatif. Primary Education Journal (Pej), 4(2), 19–23. https://doi.org/10.30631/pej.v4i2.72
Wijaya, N. (2023). Strategi Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Desa. Jurnal Wahana Bina Pemerintahan, 10(1), 42–56. https://doi.org/10.55745/jwbp.v10i1.118
Zuldafrial. (2021). Bab 3 Keabsahan data. Repository Stei, 20–30. http://www.academia.edu/download/35360663/METODE_PENELITIAN_KUALITAIF.docx
Zulfa Fauziah Syarif, Ristandela Valentia, Dwi Aprianti, Dilah Berlian Permata, Arni Fransisca, & Carmidah, C. (2022). Mekanisme Pembagian Komisi Penjualan Barang Konsinyasi Produk Gas Lpg Di Toko Yurika Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 1(3), 231–237. https://doi.org/10.55606/jupiman.v1i3.932