KONTRIBUSI LATAR BELAKANG PENDIDIKAN TERHADAP PERKEMBANGAN EKONOMI KELUARGA (ANALISIS KRITIS)

Abstract

Education helps improve skills and knowledge, opens up employment
opportunities, improves quality of life, increases social awareness,
and increases participation in society. The purpose of this study is to
critically analyse the contribution of educational background in
improving family economic growth. In this study using qualitative
research using a literature review approach with critical analysis. In
this study found four things 1). The relationship between educational
background and economy in the eyes of the community, 2). The
weakness of education for underprivileged families. 3). Economic
problems for people who do not have education 4). The extent to
which education can improve the economic development of the family.
5). The need for education and economy for financial progress. This
research can be used as preliminary research so that further
researchers get more accurate results.

References

Anam, K., & Setyawan, S. (2023). Analisis Perilaku Manajemen Keuangan Generasi Milenial: Prespektif Literasi Keuangan, Literasi Ekonomi, Dan Kesadaran Digital. Akuntansi\’45, 4(1), 14–21.

Astri, H. (2012). Pemanfaatan corporate social responsibility (CSR) bagi peningkatan kualitas hidup manusia Indonesia. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 3(2), 151–165.

Cintamulya, I. (2015). Peranan Pendidikan dalam Memepersiapkan Sumber Daya Manusia di Era Informasi dan Pengetahuan. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 90–101. https://doi.org/dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i2.89

Franita, R., Harahap, A. F. D., & Sukriah, Y. (2019). Analisa pengangguran di Indonesia. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 6(1), 88-91.

Hancock, D. J., Rymal, A. M., Ste-Marie, D. M., Varnes, J. R., Stellefson, M. L., Janelle, C. M., Dorman, S. M., Dodd, V., Miller, M. D., Crawford, J. J., Gayman, A. M., Tracey, J., Brown, H. E., Lafferty, M. E., Triggs, C., Esfandiari, A., Broshek, D. K., Freeman, J. R., Asif, I. M., … Pedrosa, I. (2014). The Role of Gender in Educational Contexts and Outcomes. Psychology of Sport and Exercise, 13(3). https://doi.org/10.1016/j.pmr.2005.03.002

Hitawari, G. (2012). Pemberdayaan Anak Jalanan Berbasis Keterampilan (Studi Tentang Program Pelatihan Keterampilan Menjahit di Social Development Center (SDC) Bambu Apus Jakarta Timur). Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta.

Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture., 12(4), 1–18.

Juariyah, S. (2010). Analisis kondisi sosial ekonomi dan tingkat pendidikan masyarakat desa Srigading, Kecamatan Labuhan Maringgai, Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 7(1).

Julaeha, S. (2019). Problematika kurikulum dan pembelajaran pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157.

Julianto, D., & Utari, P. A. (2019). Analisa pengaruh tingkat pendidikan terhadap pendapatan individu di Sumatera Barat. Ikraith-Ekonomika, 2(2), 122–131.

Margaretha, F., & Pambudhi, R. A. (2015). Tingkat literasi keuangan pada mahasiswa S-1 fakultas ekonomi. Urnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 17(1), 76–85.

Miradj, S., & Sumarno, S. (2014). Pemberdayaan masyarakat miskin, melalui proses pendidikan nonformal, upaya meningkatkan kesejahteraan sosial di Kabupaten Halmahera Barat. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1),101–112.

Nurkholis, N. (2013). Pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Pratiwi, N. K. S. P. (2019). Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1). https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.908

Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal MAPPESONA, 1.

Sri Mulyantini, M. M., & Dewi Indriasih, M. M. (2021). Cerdas Memahami Dan Mengelola Keuangan Bagi Masyarakat Di Era Informasi Digital. Scopindo Media Pustaka.

Sudarsana, I. K., Seri Setia Dewi, N. L. P., Sukarmiasih, N. P., Resna, I. K., Putri Arini, I.A. M., Restiti, N. W., Suryawan, I. W., & Limbong, T. (2018). Paradigma Pedidikan Bermutu Berbasis Teknologi Pendidikan. Jayapangus Press Books.

Suharlina, H. (2020). Pengaruh Investasi, Pengangguran, Pendidikan dan Pertumbuhan Ekonomi Terhadap Kemiskinan Serta Hubungannya dengan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten/Kota di Provinsi Kalimantan Barat. In Prosiding Seminar Akademik Tahunan Ilmu Ekonomi Dan Studi Pembangunan, 56–72.

Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi pendidikan multikultural dalam praktik pendidikan di Indonesia. Elementary, 3(1), 1–13.

Utami, F. P. (2020). Pengaruh indeks pembangunan manusia (IPM), kemiskinan, pengangguran terhadap pertumbuhan ekonomi di Provinsi Aceh. Jurnal Samudra Ekonomika, 4(2), 101–113.

Wahjono, S. I. (2015). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Salemba Empat.

Widyawati, I. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi literasi finansial mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis Universitas Brawijaya. Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 1(1), 89–99
Published
2023-04-25
Section
Articles