NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA HINDU DALAM DONGENG I BELOG

  • Ida Bagus Putu Eka Suadnyana SEKOLAH TINGGI AGAMA HINDU NEGERI MPU KUTURAN SINGARAJA

Abstract

Balinese fairy tales contain many educational values related to Hindu religious education materials. This research was conducted to answer the question of whether the educational values of Hinduism contained in Balinese fairy tales are used as a medium for Hindu religious education at SD Negeri 11 Kesiman and how effective the use of Balinese fairy tales as a medium for Hindu religious education is in shaping children's attitudes and character. Based on this analysis, the research results obtained, The educational values in the Bali I Belog fairy tale are the educational values of virtue, courage, spirituality (spiritual intelligence), wisdom and happiness. The media used has a high effectiveness (right on target) in shaping the attitudes and character of children who have been taught to practice in everyday life.

References

Hamalik, Oemar. 2010. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Iskandar. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada

_______. 2009. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada

Kaelan. 2004. Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma

Kanjeng, I Wayan. 1997. Sarasamuccaya. Surabaya: Paramita

Karmi, Ni Ketut. 2009. Skripsi Satua Banyol Dalam MeningkatkanApresiasi Pembelajaran Agama Hindu Di SD No.3 Apuan Baturiti. Denpasar: UNHI

Karsana, I Ketut. 1988. Skripsi Nilai Beberapa Dongeng Bali Sebagai Media Pendidikan Agama Hindu. Denpasar: IHD

Mantra, Ida Bagus.1990. Tata Susila Hindu Dharma. Denpasar: PT.Upada Sastra

Margono. 2004. Metodologi Penelitian Pendidikan. Semarang: Rineka Cipta

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No.55, Tahun 2007 tentang Pendidikan Agama dan Pendidikan Keagamaan. 2007. Jakarta: Sinar Grafika

Pudja,G. 1999. Bhagawadgita. Surabaya: Paramita

Sanjaya, I Putu. 1993. Kumpulan “Satua Bali”. Singaraja: Indra Jaya

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Suatama,Ida Bagus.dkk. 2007. Pendidikan Agama Hindu di Perguruan Tinggi. Surabaya: Paramita

Suartini,Gusti Ayu. 2008. Skripsi Nilai-nilai Pendidikan Agama Hindu Dalam Satua I Belog. Denpasar: UNHI

Sudana, I Made. 2013. Bulan April.” Pendidikan Membentuk Manusia Utama”. Dalam Media Hindu. Vol. 110. (hlm 60)

Sugiono. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif dan R&D. Bandung: Alpabeta

Suhardana, K.M. 2009. Panca Srada. Surabaya: Paramita

Suija, I Wayan. 2011. Bulan Agustus. “ Pendidikan Agama Hindu Yang Humanistik”. Dalam Widyanatya. Vol.1. (17)

Sukrawati, Ni Wayan.dkk. 2007. Kaedah Beryadnya. Surabaya: Paramita

Suwardani, Ni Putu.dkk. 2012. Pedoman Penulisan Usulan Penelitian Skripsi. Denpasar: Pustaka Larasan

Tinggen, I Nengah. 1993. Satua-Satua Bali (I). Singaraja: Indra Jaya

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20, Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta: CV. Mini Jaya Abadi

Undang-Undang Republik Indonesia No.14, Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. 2005. Jakarta: PT. Armas Duta Jaya.
Published
2022-07-31
How to Cite
Suadnyana, I. B. P. (2022). NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA HINDU DALAM DONGENG I BELOG. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 59-72. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/kumarottama.v2i1.627
Section
Articles